Alen Žunić
Treba biti kreativno smion
RAZGOVARALA PETRA MIOČIĆ MANDIĆ, FOTO ANTO MAGZAN
U Vašoj sjajnoj biografiji svoje su mjesto pronašli MIT, Harvard, ciriški ETH… Kako ste se odlučili na povratak u Hrvatsku?
Iz dva razloga, jednog vrlo praktičnog, jer sam već prije odlaska na Harvard počeo raditi na doktoratu u Zagrebu, a u Americi bih zbog drukčijih tematskih fokusa morao početi sve ispočetka. S druge strane, plan mi je oduvijek bio baviti se i praksom, ne samo teorijom. Htio sam se usavršavati do tridesete i potom otvoriti svoj ured kako bih radio i projektantske zadatke. Želio sam to što brže i jednostavnije ostvariti u svojoj zemlji, umjesto da prvo deset godina radim za nekoga drugoga u inozemstvu. Inače, arhitektonska teorija je sjajna sfera naše struke, ali mislim da je pozicija arhitekta točno na sredini, on je jednako znanstvenik-teoretičar i praktičar. Zvučalo bi atraktivno da sam i doktorirao na Harvardu, ali plan nikada nije bio da stvari samo zvuče dobro.
Prevladavajući je stav da se u Hrvatskoj teško uspijeva. Je li Vaše iskustvo drukčije?
Sigurno nije lako, zbog puno prepreka nevezanih samo uz to koliko si dobar, radišan ili talentiran. Ali ja sam na to uvijek gledao kao na veliki izazov koji te gura da pomičeš svoje granice. Prednost je što se u Hrvatskoj puno stvari tek treba dogoditi. Ovdje je mnogo toga u ranoj fazi razvoja jer su starije generacije imale poprilično težak put na kojem nisu imale vremena i dovoljno mogućnosti raditi na networkingu i probijanju na globalnoj sceni. Razlog nije to što su bili manje talentirani, već su zbog ratne i tranzicijske situacije uspjeli tek napraviti temelje na kojima mlade, nadolazeće generacije sada imaju priliku napraviti veći iskorak.
Osim apartmanizacije obale, postoji li nešto autentično, prepoznatljivo hrvatsko u arhitekturi? Dojma sam da susjedna Slovenija održava puno veći sklad pri gradnji…
Ne znam što je kod nas baš arhitektonski prepoznatljivo, ali vjerujem da će se u jednom trenutku i to moći jasno definirati, a onaj tko to uspije, ostvarit će internacionalni uspjeh. Slovenija je dobar primjer u regiji kako se lokalna arhitektura i domaća scena mogu jako dobro ispromovirati međunarodno. Tajna njihova uspjeha leži u dva ključna koraka – nakon rata se njihovih šest najboljih arhitektonskih ureda ujedinilo, napravilo izložbu i u suradnji s državom pretvorilo je u „putujuću“ platformu za promociju. Iako njihovi projekti nisu bili jednaki ili slični po pitanju forme, imali su neke metodološke i konceptualne zajedničke nazivnike. Slovenci su našli i „gurali“ svoj arhitektonski identitet. Uz to, gotovi svi njihovi trenutačno uspješni arhitekti studirali su u inozemstvu i ostvarili su sjajan networking koji im omogućava promoviranje projekata i načina razmišljanja i projektiranja puno dalje od granica vlastite države i regije.
Vizija i identitet su početne točke koje usmjeravaju sve kasnije odluke, a tek onda ide planiranje u prostoru, ne obrnuto.
Spominjete identitet. Koliko je identitetsko pitanje zapravo bitno? Je li Slovenija dovoljno mala zemlja da kroz svoj kulturni, nacionalni pa i vizualni identitet može provući priču „male planinske zemlje“, dok se u Hrvatskoj ne možemo dogovoriti zbog prevelike razlike među regijama?
Često razmišljam o tome što je naš identitet, naše autohtono, a da ima odlike suvremenog svijeta. Postoji mit da imamo toliku raznolikost pa je teško odabrati, ali uvijek ističem Švicarsku, zemlju s 4 službena jezika. Njezini su dijelovi i geografski i arhitektonski i kulturalno posve različiti, no uspjeli su se dogovoriti kako se ujediniti i promovirati zajedničke elemente identiteta i prepoznatljivosti u svijetu. Kod nas se uglavnom sve temelji na prirodnim ljepotama i dalekoj povijest, ali pitanje je koje su karakteristike suvremenog identiteta Hrvatske – što to „proizvodimo“, a da je globalno unikatno, da nismo samo geografski naslijedili, u čemu imamo potencijal biti bolji od drugih ili zbog čega bi netko došao baš kod nas, a da to nisu samo sunce, more i priroda? Kada bi Hrvatska bila osoba, kako biste je nacrtali ili kako biste opisali njezin identitet?
Dakle, teško pronalazimo odgovore? Kad je u pitanju turizam, što bismo mogli učiniti da arhitektonska baština ostane očuvana, a ipak dostupna?
Kada bismo, recimo, uzeli Dubrovnik kao naš najpoznatiji grad, on je danas poput kulise. Turisti ondje dolaze vidjeti nešto autentično, međutim teško je to ostvariti kada ni sami Dubrovčani ne žive u tom gradu, već ondje samo iznajmljuju lokale i apartmane. Ostale zone oko staroga grada imaju potencijala, može ih se projektirati s jasnom vizijom. Naglašavam temu vizije jer bitno je postojanje jasne slike o izgledu i identitetu grada u budućnosti kako bi sve što gradovi rade u idućih 10 − 20 godina bila konkretna ulaganja u jasno definiranom smjeru. Vizija i identitet su početne točke koja usmjeravaju sve kasnije odluke, a tek onda ide planiranje u prostoru, ne obrnuto.
Spominjete viziju grada. Je li takvu viziju teško stvoriti? Postoje tehnološki napreci i mnoga druga, često nepredvidiva zbivanja…
Neki su se gradovi stvarali i širili inercijom, a neki su imali nedovoljno smjelu viziju i u oba su se slučaja javili problemi. Da pojasnim na konkretnom primjeru – grad s nevjerojatno smjelom vizijom je Dubai. Usred pustinje odlučili su stvoriti megagrad ni iz čega i u tome su uspjeli. A prije nego što je uopće počela gradnja, grad je razvukao cijelu mrežu prometnica s pet ili šest trakova, što je u početku djelovalo kao ludost, jer je izgledalo nepotrebno, no pogledate li kako se razvijao Dubai, vidite da se polako popunjavaju parcele između linija brzih cesta i nastavi li se grad razvijati tom brzinom, broj automobila uskoro će odgovarati toj davno vizionarski postavljenoj slici. Zaključak je − treba biti kreativno smion i planirati dugoročno. S druge strane, arhitekte često optužuju da samo skiciraju nerealne vizije zgrada i gradova i zato sam poklonik research designa koji omogućava da se prije smjele vizije napravi detaljno istraživanje i ispitaju sve mogućnosti razvoja. Kad spojimo detaljno istraživanje i smion pogled u budućnost, negdje na sredini je uvijek dobar odgovor.
Koliko su prošlogodišnja zbivanja utjecala na promjenu paradigme o kulturi stanovanja?
Dosta, jer vidimo kako dobro organiziran stambeni prostor mora biti multifunkcionalan. Stan je, ako imamo terasu, postao i naš „javni“, otvoreni prostor, postao je i radna zona ili mini teretana. Cijela situacija je bila katalizator za stvari koje se moraju pomaknuti. Dogodilo se sažimanje sadržaja u stanovanju, zgušnjavanje, ali i preklapanje, pa se i način života mijenja.
Arhitekte često optužuju da samo skiciraju nerealne vizije zgrada i gradova i zato sam poklonik research designa koji omogućava da se prije smjele vizije napravi detaljno istraživanje i ispitaju sve mogućnosti razvoja. Kad spojimo detaljno istraživanje i smion pogled u budućnost, negdje na sredini je uvijek dobar odgovor.
Hoće li cjelokupna situacija utjecati na zahtjeve kupaca pri kupnji nekretnine? Jesu li sadašnji prostori dostatni?
Novije generacije vjerojatno više neće imati tako strogu prostornu podjelu na zonu rada, spavanja, odmaranja… U budućnosti ćemo projektirati takve multifunkcionalne, izrazito fleksibilne prostore u kojima se sve brzo prilagođava. U idućih pet ili deset godina, prisilno ili planirano, mijenjat će se i naše navike, a oni koji se ne uspiju prilagoditi, otpast će. Mladi su već naviknuti na to, izloženi su ogromnom protoku informacija i njihova je koncentracija vrlo kratka. Ovo je, dakle, samo klasična evolucija prostora i našeg ponašanja.
Jesmo li mi onda bića odana navici koja se sad moraju prilagoditi multifunkcionalnosti?
Da, sve što radimo je samo posljedica određenih navika. Oni koji se brže prilagode, lakše će se snaći. No sad smo i kao vrsta prilagođeniji mogućnostima brze izmjene situacija – financijske, zdravstvene, ekološko-klimatske – pa se i naše navike brže mijenjaju, ali su često nesvjesne i štetne. Poznata je izjava arhitekta Bjarkea Ingelsa – „Ako slučajno i neplanski možemo toliko (negativno) promijeniti klimu na zemlji, zamislite što možemo (pozitivno) postići planiranim pokušajem.“
A koliko će se promijeniti navike života u gradovima? Hoće li se gradsko stanovništvo zbog pandemije okrenuti životu na rubovima?
Upravo je nekoliko tjedana prije početka pandemije u Guggenheimu NY otvorena izložba arhitekta Rema Koolhaasa s temom „Countryside, The Future“. Arhitekti su se desetljećima bavili samo gradovima, a Koolhaas je prvi dovoljno smjelo istražio i prezentirao sve ono što nije grad, ukratko countryside. I mnogi pišu kako je to napravio gotovo proročanski jer vidimo da se sad veliki gradovi poput New Yorka prazne. Grad koji je bio najpoželjnija lokacija na svijetu, u kratkom vremenu postao je grad duhova. Ljudi su shvatili da za isti iznos mogu dobiti mnogo više kvalitetnijih kvadrata u predgrađu, a rad preko digitalnih platformi ne tjera ih da svakodnevno putuju u grad. Pitanje je hoće li se takvi megagradovi uopće moći oporaviti. Kod nas se bijeg nije dogodio samo zbog korone, već i zbog potresa, i od toga centru Zagreba prijeti velika opasnost. Gradovi će napokon morati aktivirati javne prostore, stvoriti zelene, otvorene prostore dovoljno programski i sadržajno zanimljive da bi građanima bili kvalitetna nadopuna uz stanovanje kako bi imali razloga ostati u centru.
Poznata je izjava arhitekta Bjarkea Ingelsa – „Ako slučajno i neplanski možemo toliko (negativno) promijeniti klimu na zemlji, zamislite što možemo (pozitivno) postići planiranim pokušajem.“.
Kakve su javne površine danas? Koliko su iskorištene i gdje leži njihov potencijal?
Javnim je površinama potrebno što i prije. Uzmimo Zagreb, koji je pogođen potresom – on upravo nakon recentnih katastrofa ima priliku napraviti nešto što je već desetljećima potrebno – cjelovitu urbanu obnovu. Najveći potencijal su unutrašnjosti blokova, koji su gotovo nepoznanica i odvojeni su od života grada, a sada se mogu transformirati u zone javnih sadržaja. Također, potencijal je i uređenje prometa – koridori se mogu ozeleniti, moguća je redukcija broja parkirnih mjesta i izvedba skrivenih garaža, zatim uvođenje biciklističkih traka, proširenje pješačkih staza, pa čak i znatno veći naglasak na landscape arhitekturu.
Gradovi će napokon morati aktivirati javne prostore, stvoriti zelene, otvorene prostore dovoljno programski i sadržajno zanimljive da bi građanima bili kvalitetna nadopuna uz stanovanje kako bi imali razloga ostati u centru.
Često možemo čuti da smo kroz potres dobili priliku. Znači li to da Zagreb, i ne samo Zagreb, nema plan? Zašto nam treba katastrofa da bismo se pokrenuli?
Spomenuta urbana obnova je tema posljednjih 140 godina. U katastrofi je uvijek potencijal, ali naravno da bi trebalo unaprijed razmišljati i zato mi se čini da sve više gradova shvaća važnost vizije koja bi ponudila mogućnosti prostornog razvoja grada za idućih nekoliko godina ili cijelo desetljeće. Gradovi, pa i Zagreb, imaju pisane strategije, ali nemaju vizionarske planove koji će ih urbanističko-arhitektonski usmjeriti prema budućnosti. Trenutačni GUP-ovi i planovi gradova u cijeloj Hrvatskoj uglavnom samo mapiraju trenutačno stanje, ne nude korake i upute za pomake naprijed – i upravo u tome leži velika prilika, da se ta praksa promijeni.
(27.5.2021.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
John Doe Tweet
ALEN ŽUNIĆ
Rođenje: 8. studenoga 1989., Zagreb
Zanimanje: arhitekt
Povezani članci
KATEGORIJE