ALFI KABILJO
Veselim se svakom danu
RAZGOVARALA: ANA MUŠNJAK; FOTO: DINO SEFAJA
Jeste li hedonist?
Ja sam veliki hedonist. Samog sebe sam proglasilo predsjednikom stranke SHS, Svjetske hedonističke stranke. To sam govorio na dodjeli nagrade u Motovunu. Svatko može postati član te stranke koja nema veze s politikom. Tko voli dobru hranu, vino, tko je empatičan, voli ljude, voli drugima pomoći – može biti član stranke.
Kako se taj hedonizam kod Vas manifestira?
Veliki sam ljubitelj vina, prijatelj sam brojnih vinara, pohađao sam brojne radionice o tom piću i puno naučio. Bio sam u Kaliforniji, Bordeauxu u Francuskoj. Jedan od mojih najboljih prijatelja je Vlado Krauthaker, najveći vinar Hrvatske i izvanredan čovjek. No, ne pretjerujem ni u čemu. Rijetko pijem žestice, ali volim probati grape. Prošao sam i viski ture, a nisu mi strani ni konjaci.
Spomenuli ste Motovun. Jednu od brojnih nagrada nedavno ste primili na Filmskom festivalu u Motovunu za 50 godina rada na filmu. Je li teško stvarati za film?
Ako hoćete biti dobar filmski kompozitor, morate imati puno znanja u mnogim područjima. Morate pogledati mnogo filmova, počevši od nijemog filma. Ja sam nosio ugljen da zaradim novac kako bih mogao gledati nijeme filmove kod jednog dečka u mojoj ulici koji je naplaćivao gledanje. I naravno, godinama poslije gledao sam sve filmske žanrove. Ako se bavite filmskom glazbom, morate biti jako široki, znati napisati glazbu u kineskom stilu, irskom stilu ili u stilu plesa iz Đurđevca. A ja sam puno radio sa simfonijskim orkestrom. Cijeli život živim s partiturama. Imao sam sreću što su moji roditelji imali veliku kolekciju ploča pa sam jako rano slušao Stravinskog, Ravela, Wagnera, Puccinija itd.
Rano ste glazbeno odrasli?
Imao sam sreću što sam kao dječak od pet godina došao u privatnu školu Rudolfa Matza.
Nosio sam ugljen da zaradim novac kako bih mogao gledati nijeme filmove kod jednog dečka u mojoj ulici koji je naplaćivao gledanje.
Što ste od njega naučili?
On je bio izvanredan čovjek i puno sam od njega naučio, osobito o teoriji glazbe. Tražio je da budemo perfektni u solfeggiu i to mi je poslije strašno koristilo. Cijeli život pjevam back vokale. Imao sam čak u Parizu ponudu da snimim ploču kao samostalni pjevač. Nadalje, gledao sam kako Rudolf Matz komponira. Njegova supruga Margita Matz, koja je bila jedna od prvih čembalistica u Hrvatskoj, bila je izvanredna pedagoginja. Uvijek se ljutila na mene da premalo vježbam i da se trebam ugledati na Dubravka Detonija. Detoni je postao svjetski kompozitor, pogotovo u avangardi. I još je bitno to što je Matz stalno imao produkcije. Mi smo stalno nastupali pred publikom. Stekao sam samopouzdanje i nikad nisam imao tremu.
Osim filmskih i glazbenih albuma, radili ste i u kazalištu, baletu, na televiziji. A uz sve to, diplomirani ste arhitekt, strastveni tenisač, skijaš, plivač… Utječu li ti Vaši različiti interesi jedni na druge?
Isprepliću se. No, što se tiče glazbe, stvar je koncentracije. Ja se mogu prebacivati s ozbiljne na zabavnu ili rock glazbu. Prvi sam u Jugoslaviji snimao vlastitu rock glazbu. U Londonu sam slušao prve rock sastave, bio sam na rođenju twista. Uvijek sam mogao u svakom stilu nešto dobro napisati jer sam svaki stil dobro proučio. I danas proučavam partiture velikih majstora. Imam jako puno partitura. U mladosti sam puno stopirao i dok su drugi kupovali robu, ja sam kupovao partiture.
Stopirali ste?
Da, sve do polarnog pojasa u Norveškog. Htio sam ići u Hammerfest, bilo je to 50-ih godina. Počeo sam stopirati sa 16 godina.
U mladosti sam puno stopirao i dok su drugi kupovali robu, ja sam kupovao partiture.
Jeste li bili uspješni u tome?
Relativno jesam, ali tada nije bilo baš puno automobila. Htio sam, dakle, otići na najsjeverniju točku u Norveškoj. Nekako sam se dovezao do Tromsøa, to je već polarni pojas. Ondje sam prenoćio u nekom hotelčiću misleći da ću drugi dan ići dalje. No, nisam uspio. Čekao sam 5 ili 6 sati da uopće prođe automobil pokraj mene. Tako da nisam došao do najsjevernije točke Europe.
Dobro, kako je to Vaša mama podnosila?
Užasno je patila. Počeo sam stopirati u Švicarskoj. Prijateljica moje mame je bila Švicarka i poslije rata nas je pozvala da joj dođemo u posjet. Zanimljivo je da smo tek iz sedamnaestog puta uspjeli dobiti vizu. Nekoliko dana nakon dolaska, shvatio sam da želim vidjeti Švicarsku. I tako sam autostopom putovao po cijeloj zemlji.
Šira javnost Vas možda nepravedno veže samo uz mjuzikl „Jalta, Jalta“. Smeta li Vam to?
Naviknuo sam. Ali mnogi nisu svjesni koliko sam dobrih stvari napisao.
Je li točno da kad komponirate mjuzikl krenete od zadnjeg songa?
Točno, krenem od finala. To činim i u svim novim mjuziklima koji nisu izvedeni jer me novi direktor „Komedije“ ne želi. Taj Krešimir Batinić koji je dirigirao moju „Jaltu“ nije me htio primiti tri mjeseca na razgovor i popljuvao je moje nove mjuzikle. On nije ni pogledao note, ni pročitao libreto ni poslušao snimke nijednog od mojih triju novih mjuzikala. Prvi od njih je „Madame Hamlet“. Radnja je vezana uz Saru Bernhardt koja je u Zagrebu kao žena igrala Hamleta. Jasna Bilušić je sjajno otpjevala songove iz „Madame Hamlet“ na sjajne tekstove velikog Mate Marasa. Isto je i s mjuziklom „Marilyn Monroe“ koji sam radio sa sjajnim libreto majstorom Ivicom Krajačem. Mislim da bi to mogao biti svjetski hit. Ne možete shvatiti takvu zločestoću. Ni treći mjuzikl, „Krađa Mona Lise“ s Mirom Gavranom, isto tako nije prošao. Tu doista ima krasnih songova.
Što mislite, zašto je tako?
On je nedorastao čovjek. On ne zna razgovarati, on je i depresivac. Nitko ne vjeruje da me je toliko ispljuvao. Pa ja sam to kazalište podignuo, moje su predstave igrale stotinu puta. Možda je to ljubomora ili mržnja.
Ali to nema ni komercijalnu logiku?
Naravno, tako je to u ovoj državi gdje se postavljaju ljudi koji nisu u stanju raditi svoj posao. Sad je u „Komediju“ došao novi direktor pa ćemo vidjeti.
Kako to vani funkcionira?
Ljudi koji vode institucije nešto znače, nešto su u životu napravili. A što su napravili ljudi koji vode „Komediju“? Da su barem bili neki redatelji. Oni imaju širu sliku, neki odnos prema književnosti i drugim umjetnostima. Postavljaju se ljudi koji nisu dorasli. U svijetu su mi igrali „Jaltu“ u tri verzije. To su sve paradoksi.
Vi ste veliki melodičar. Je li jedan od razloga rani ulazak u glazbu ili talent?
Apsolutno talent. Melodičara nema puno. Meni je Sammy Cahn, čovjek koji je napisao puno tekstova za Sinatru, dobitnik najvećeg broja Oscara, rekao da sam strašno talentiran kompozitor i čudio se što radim u toj antisemitskoj Europi. Zvao me da dođem u Los Angeles i da će mi on pisati tekstove. Uz talent, važno je to što sam ja od malena jako puno slušao Schuberta, Schumanna i Mendelssohna. Već sam s deset godina svirao Skrjabina. Kupovao sam note gdje god sam išao. Ali, ako nemate talenta, ništa od toga.
Koga najradije slušate kad je u pitanju dobra svjetska pop-glazba?
Franka Sinatru, jer su mu sve pjesme sjajne, a tekstovi odlični. On divno interpretira, nekoliko puta sam ga slušao uživo. Aranžmani su fantastični, to je baza. Taj „American Songbook“ je baza svega. To je to.
Imali ste puno poziva za odlazak izvan granice Hrvatske. Što Vas je tu zadržalo?
Recite mi, ima li igdje drugdje na svijetu ljepših mjesta? Proputovao sam i Havaje i Karibe, Južnu Ameriku. Za dva i pol sata iz Zagreba sam u raju nebeskom. Živio sam u Los Angelesu, Londonu i Parizu. Sve je to lijepo, nešto sam postigao u životu. Puno sam vani radio i surađivao, ali tu je posebno.
S filmom “Sky Bandits” bili ste nominirani za nagradu BAFTA. Kako je uopće došlo do te suradnje?
To je režirao Zoran Perišić koji je dobio Oscara za efekte Supermanova letenja u istoimenom filmu. Došao je u „Jadran film“ koji je tada bio najveće europsko poduzeće koje je snimalo američke koprodukcije. Pitao je za kompozitora i preporučili su mene i tako smo se upoznali. Jedno popodne me nazvao, rekao da otkažem sve sutrašnje planove, sjednem u avion i dođem u London jer će on režirati film „Sky Bandits“. Bili su oduševljeni mojoj glazbom koju su preslušavali. Producent filma bio je tenisač. Mi smo se tako svi našli za jednim stolom, fino smo jeli i pili, a producent i ja smo stalno razgovarali o tenisu, baš se igrao „Wimbledon“. Rekli su da će razmisliti nekoliko dana. Zaista, za nekoliko je dana po mene došao producent s ulaznicama za „Wimbledon“. Odveo me na meč i rekao da ću raditi glazbu za njegov film.
Meni je Sammy Cahn, čovjek koji je napisao puno tekstova za Sinatru, dobitnik najvećeg broja Oscara, rekao da sam strašno talentiran kompozitor i čudio se što radim u toj antisemitskoj Europi. Zvao me da dođem u Los Angeles i da će mi on pisati tekstove.
Kakvo je tada bilo stanje u domaćoj filmskoj industriji?
Mislim da je u Zagrebu bila jako dobra produkcija. „Jadran film“ je bio odličan. Dobro se radilo. Nije tu bio neki veliki novac, a bilo je i političkih pritisaka. Primjerice, trebao sam raditi glazbu za film o papi Wojtyłi. Sve je bilo dogovoreno, ali Centralni komitet to nije dopustio.
Politika je od djetinjstva igrala veliku ulogu u Vašem životu i na njega utjecala. Prošli ste tri ustaška logora, no nikad u javnosti iz Vas ne progovaraju gorčina, ljutnja, niste usmjereni na prošlost.
Osamdeset posto moje obitelji je ubio ustaški režim. Mnogi su me pitali kako to da sam ja napisao jednu od najljepših hrvatskih pjesama – “Neka cijeli ovaj svijet”. Naravno, pa ja sam rođen u Zagrebu. Moj je tata izgradio praktički pola Zagreba. Radio je s najvećim hrvatskim arhitektima, to mu je zapravo i spasilo život. Trudim se ne govoriti loše o ljudima, osim sada o Krešimiru Batiniću. On je degradacija hrvatstva. A to tada je bilo takvo vrijeme. Kad su moja baka i teta došle u Zagreb na putu za logor Jadovno, mama i ja smo išli kod kardinala Stepinca. On je rekao da ne može ništa napraviti, da su to sve farizeji. Teta je uspjela zbrisati. Inače, ondje su u jednom danu ubili 20 000 ljudi, uglavnom Židova. Ima i tu jedna zanimljiva priča. Jedan od članova glazbenog dvojca „Kraljevi ulice“ je iz Jadovna. Njegova baka je, da ispere ljagu s hrvatskog naroda, odmah iza rata, svojim novcem dala izgraditi kapelicu. To je jedna prekrasna gesta.
Postoji i jedna lijepa priča iz Vašeg života vezana uz salezijance?
Da, to je filmska priča. Tijekom 1944. godine čuli smo da će biti pogrom Židova. Odmah smo zbrisali i otišli prema Savi, u jedan samostan. Bili smo ondje tijekom dana, a zatim smo se vratili kući. Nakon pete, šeste izvedbe „Jalte“, vođa drugih violinista pozvao me da dođem kod salezijanaca čuti kako svaku misu završavaju s „Neka cijeli ovaj svijet“. I tada sam se sjetio da sam se ondje skrivao. To je bio jako emotivan doživljaj, ta je moja pjesma sve to nadživjela.
Vi ste u doba Jugoslavije imali nevjerojatne svjetske uspjehe na festivalima? Je li to baš samo Vaša zasluga?
To je bila moja zasluga i zasluga pjevača i pjevačica.
Politika, dakle, nije imala neku ulogu?
Politika je bila samo minus. Konkretno, već u Rio de Janeiru ambasador mi je priznao da smo napravili više nego svi, a oni su godinu dana radili protiv mene. Užasno! To su isto radili i u Tokiju. A, primjerice, našu pjesmu iz Rija je trebao snimiti i Tom Jones, ali se on posvađao s menadžerom i to je na kraju propalo. Ja sam s Radojkom Šverko i Mirom Ungarom predstavljao u Bratislavi Jugoslaviju i na „Interviziji“. Također su se žalili u Beogradu, ali ja sam to sve ignorirao.
Kako gledate na današnje pjevače? Često se mogu čuti komentari da nema dobrih izvođača.
Velika melodija više nije u interesu jer mnogi to nisu u stanju napisati. Nema puno velikih pjevača. Đani Stipaničev i Jacques Houdek su iznimke. Oni mogu osvojiti Las Vegas. Inače, nema kapaciteta. Nema više festivala, imate tehnologiju, YouTube.
„Jalta“ Vas je ipak obilježila. Kako je nastala legendarna svevremenska „Neka cijeli ovaj svijet“ iz tog mjuzikla?
Nastala je 1970. godine. Pisao sam finale za „Jaltu“, pjevao sam Milanu Grgiću na telefon, on je to zapamtio, dao sam mu note i on je napisao tekst. A ja sam taman dobio propozicije „Yamahina“ festivala u Tokiju i shvatio da je to pjesma za Vicu Vukova i Tokio. Otišli smo kući kod Vukova, njemu i njegovoj supruzi pjesma se jako svidjela. Mišo Doležal je napisao engleski tekst. Poslali smo pjesmu i ušli na „Yamahin“ festival. Osvojili smo drugo mjesto i malo nakon toga održana je premijera „Jalte“.
Koja je Vaša životna filozofija?
Veselim se svakom danu jer se uvijek nešto lijepo može dogoditi. No, volim dobru organizaciju. Razmišljam samo o danas, malo o sutra, a ne osvrćem se na prošlost.
(26.8.2021.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
John Doe Tweet
ALFI KABILJO
Rođenje: 22. prosinca 1935., Zagreb
Zanimanje: skladatelj
Povezani članci
DUNJA VEJZOVIĆ
Jedan život nije dosta
ZVJEZDAN RUŽIĆ
Nisam ja lik od tapšanja
ZORAN PREDIN
Umjesto diplome, napravio sam bend
STIPE BILIĆ
Bavljenje glazbom pomalo osamljuje
KATEGORIJE
GLUMA
ARHITEKTURA
ZNANOST
KNJIŽEVNOST
UMJETNOST
GLAZBA