DANA BUDISAVLJEVIĆ
Obožavam pomicati granice
RAZGOVARALA: PETRA MIOČIĆ MANDIĆ; FOTO: ANTO MAGZAN
Možda nije najbolje reći da Vaši filmovi ruše stereotipe, prije otvaraju prostor dijalogu o nekim teškim, duboko osobnim ili društvenim pitanjima. Što Vas u teškoći pronalaženja odgovora privlači, što iz tog procesa dobivate osobno, a što kao redateljica?
Filmove radim o onome što sama ne razumijem. Kroz proces nastanka filma koji nužno uključuje puno istraživanja, snimanja, razmišljanja, razgovora s drugim filmašima i pametnim ljudima, tražim odgovore i na kraju u montaži sklapam mozaik, vučem van suštinu tog znanja koje sam prikupila. Prvo moram sebi objasniti, a onda to znanje pokušavam prenijeti drugima. To je za mene umjetnički proces. Razlučiti bitno od nebitnog, naći pravu formu i ponuditi ljudima znanje i emociju. Filmovi i umjetnost nam omogućuju da proživljavamo tuđe živote i svjetove, one koje sami nikada nećemo stići proživjeti.
Je li film ikada imao alternativu? Čime biste se bavili da niste tako duboko uronjeni u film ili čime se danas bavite ostane li za to vremena?
Sretna sam u filmu. Imam vrlo široko polje interesa, ali srećom, i film je širok i sve se više širi tako da ispunjava moje potrebe. Nekad sam nesretna što se ne bavim znanošću ili još bolje programiranjem, da mogu biti digitalni nomad i funkcionirati u svim zemljama svijeta, znati jedan univerzalni jezik s kojim mogu stvarati. Filmovi nisu tako univerzalni, vrlo je teško biti umjetnik u egzilu, bivati izvan svog prirodnog konteksta. S kulturom je problem što previše ovisiš o državnim sredstvima, što atmosferu u kulturi često čini nezdravom. Zato se uvijek maksimalno trudim da moji filmovi dođu do publike, da osjetim njihov sud, jer na kraju krajeva, oni su to platili.
Što Vas je privuklo filmu? Je li urođeni osjećaj za pravdu koji često ističete bio kamenčić prevage pri odabiru dokumentarnog filma kao osnovnog načina Vašeg umjetničkog izražavanja?
Želja za znanjem. Oduvijek sam gladna znanja. Od stripova sam najviše voljela „Marti Misteriju“, jer osim što mi je bio zgodan, uvijek se bavio nekim zanimljivim kulturama i enigmama, puno je putovao. Nisam voljela „Kapetana Mikija“, to mi je bilo dosadno. Uvijek sam voljela da mi je štivo poučno. Voljela sam slušati razgovore starijih o stvarima koje ne razumijem i upijati njihove izraze lica. I danas se nastojim družiti sa što raznolikijim ljudima kako bi svijet mogla sagledavati u njegovoj kompleksnosti. Film mi u svemu tome dobro dođe.
Koliko Vam je osobni i emocionalni naboj važan pri odabiru teme i oblikovanju filmova? Je li on snažniji pri stvaranju dokumentarnog, nego kod igranog filma?
Sve što radim, radim s velikim nabojem. Jednostavno sam takva i puno se trošim. Za „Dnevnik Diane Budisavljević“ smo sami radili i distribuciju filma, što je razlog zašto je taj film kojem je jedan distributer prognozirao 1000 gledatelja došao do 35 000 u Hrvatskoj i bio najgledaniji hrvatski film u Srbiji, Sloveniji i BiH. Ako me nešto zanima, ja ću u tome biti 100 posto. Obožavam pomicati granice, najprije svoje vlastite, pa ako to ispadne korisno za širu zajednicu, jako sam sretna.
Jedna mi je njemačka redateljica nedavno rekla da dokumentaristi nisu muhe na zidovima, već vrlo svjesno i s namjerom usmjeravaju svoje kamere u točno određenom trenutku, na točno određeno lice. Jesu li, u tom smislu, dokumentarni filmovi prikaz stvarnosti? Koliko je fikcije u dokumentaristici?
U dokumentaristici nema fikcije, ali ima svjesnih i nesvjesnih izbora onog tko snima, režira i montira. Dakle, ta stvarnost odmah biva izabirana od snimatelja i redatelja, a poslije se u montaži još pročišćava. I muha na zidu nekad zaspi ili ako joj više ne paše, odleti. Čak i nadzorne kamere ne rade cijelo vrijeme i snimaju uvijek iz jednog kuta. Dakle, neke stvari im ostaju skrivene. Ne postoji stopostotni odraz stvarnosti. Nju se jedino može živjeti. Sve drugo je rekreacija, tj. odabir onoga što je nekome tko promatra bitno. U dokumentarnom filmu izazov su pitanja etike jer radite sa stvarnim ljudima koji nastavljaju živjeti i nakon vašeg filma, a ne mogu reći – „Ja sam glumac, to je bila samo jedna uloga“.
Uz ime Dane Budisavljević često se vezuje pridjev „hrabra“. Što je za Vas hrabrost?
Hrabar je onaj koji će napraviti stvari koje većina ljudi neće. Diana je bila hrabra, iako sigurno tako sebe nije doživljavala. I ja ću napraviti stvari koje se drugi ne usude ili ću nastaviti ondje gdje će netko drugi stati. Ali hrabrost je individualna i relativna kategorija. Hrabri ste za neke stvari, za neke niste. Ja, recimo, nikad nisam imala hrabrosti pucati na gol u ekipnim sportovima. Legendarna je jedna osnovnoškolska rukometna utakmica u kojoj sam presrela loptu protivničkog tima, otrčala u kontru i našla se sama pred golmanicom, ali sam se toliko prepala da sam stala, okrenula se i dodala loptu curi koja je bila dobra pucačica, ali je tek stizala do linije od 9 metara i bila okružena protivničkim igračicama koje su se vraćale u obranu. Naravno da ta šansa nije iskorištena i mi smo utakmicu izgubile. I danas mi je teško zbog toga. Ne zbog gubitka nevažne utakmice, nego što tako zablokiram, što se nekad bojim završiti stvari, što se nekad previše bojim neuspjeha pa odgovornost i strah prebacujem na druge ljude, pogotovo one bliske, što zna biti jako teško za podnijeti.
Ako me nešto zanima, ja ću u tome biti 100 posto. Obožavam pomicati granice, najprije svoje vlastite, pa ako to ispadne korisno za širu zajednicu, jako sam sretna.
S čime se, kao redateljica dokumentarnih filmova, najteže nosite?
S velikim ambicijama za koje znam da nisu ostvarive u hrvatskom i regionalnom kontekstu, a za svjetsku pozornicu nikada nisam imala snage. Hrvatsku i cijelu istočnu Europu volim jer ima toliko toga što još treba napraviti, ona je na neki način virgin territory, a Zapad je već sam izgrađen i uređen. Ondje je lijepo doći na odmor, po inspiraciju i mir, da se upije sklad i ukus, da se malo nadivimo, ali meni je uvijek najveći izazov vratiti se doma i pokušati napraviti nešto za ovu zajednicu. Užasno me smeta što Zapad na nas gleda svisoka, što se ne mogu riješiti svojih kolonizatorskih pogleda. Pa sve te velesile pobile su i popljačkale više nego što ćemo mi, srećom, ikad moći. Zato se uvijek nekako osjećam potrebnom i korisnom ovdje. Ovdje je život koji volim i u kojem se osjećam živo. Probala sam živjeti i u Francuskoj i u Nizozemskoj. Nije mi se svidjelo živjeti ondje. Posjetiti da, uvijek, živjeti ne.
Kakva je hrvatska filmska industrija? Petnaestak godina vodite produkcijsku kuću „Hulahop“, redateljica ste triju filmova… Kako u Hrvatskoj izgleda snimanje filma? Je li teško?
Sve je u Hrvatskoj teško, ali i lako. Ovdje napravite jedan film i već ste poznati. Konkurencija je jako mala. Film je u odnosu na književnost vrlo bogat. Siromašan je u odnosu na kazalište jer samo jedan HNK u Zagrebu dobiva na godinu koliko cijela filmska industrija za sve svoje aktivnosti. Problemi u filmu su mnogi, od zakonodavstva, potkapacitiranosti HAVC-a, nefunkcioniranja HRT-a kao partnera u filmskoj proizvodnji, političkog straha od „jugonostalgije“. Ali u odnosu na vrijeme kad sam ja završila studij montaže na Akademiji dramske umjetnosti 2000. godine, sad je situacija nemjerljivo bolja. Tada se zaista nije proizvodilo ništa osim televizijskih dokumentaraca i 5 uglavnom očajnih cjelovečernjih filmova. Zato sam i napustila montažu kao profesiju jer što da montiram? I otišla u organizaciju festivala i kasnije produkciju pa režiju. Sada Hrvatska putem financiranja preko HAVC-a proizvodi kratke igrane filmove, eksperimentalne, dokumentarne, animirane, naravno, dugometražne igrane, i daleko je veći broj različitih ljudi koji imaju pristup radu na filmu.
Meni se čini da stalno napredujemo, iako bi moglo i brže i bolje. Politika se mora prestati bojati. Kultura je u jednom času postala bojno polje desnice preko kojeg su mislili najlakše proći do osvajanja vlasti u zemlji. Tu su neki naši kolege stradali i samo nekoliko mjeseci tijekom kojih je Hasanbegović bio ministar i svijest o krhkosti kulture ostavili su dovoljno straha i u vladajućoj politici i u kulturnim stvaraocima. Eto, moramo se riješiti tog straha. Od stiskanja ćemo samo biti slabiji, a boriti se možemo samo jaki.
Smeta me što Zapad na nas gleda svisoka, što se ne mogu riješiti svojih kolonizatorskih pogleda. Sve te velesile pobile su i popljačkale više nego što ćemo mi, srećom, ikad moći. Zato se uvijek nekako osjećam potrebnom i korisnom ovdje. Ovdje je život koji volim i u kojem se osjećam živo.
Na pitanje jesmo li dobri ljudi ili smo fašisti, odgovarate s uvjerenjem da smo ipak više dobri nego zli. Koliko Vam je ta misao utješna, a koliko je u njoj doista istine?
Naravno da smo više dobri nego zli. Pa kako bismo opstali na Zemlji? Evolucija se temelji na suradnji i prilagodbi. Svako zlo na kraju uništi samo sebe i to, iz svemira gledano, u prilično kratkom periodu. Hitler je trajao 10 godina, ali je uspio napraviti toliko zla da se mi sto godina oporavljamo i pitamo se kako je do toga moglo doći. Jer sve to nije napravio on sam, mnogi su se njime oduševili i poveli se za njime. Čisto zlo je jako koncentrirano i brzo izgori, ali strašno puno uništi. Dobro je polagano i nije tako zarazno kao zlo. Ali ljudi su u osnovi sigurno dobri. Nekad su bijesni, nekad ljuti i razočarani, ali to ne znači da su zli. Pa ne bismo mogli izići na ulicu da nije tako. Ne bismo se mogli voziti autom jer bi se uvijek neki zao vozač zabio u vas. Ljudi u osnovi imaju povjerenja jedni u druge i poštuju dogovor. Zato su strašni politički sustavi koji zloupotrebljavaju osnovno ljudsko povjerenje, kao što je radio Staljin ili DDR gdje su susjedi morali cinkati susjede, a djeca roditelje.
Postoji li „bolja budućnost“ bez realnog sagledavanja „turobne prošlosti“? Može li nam istina pomoći da kao društvo ozdravimo?
Ne postoji ni sadašnjost ni budućnost, ako ne znate od kuda ste došli i što ste na tom putu sve radili. Negiranjem i zaboravom važnih, ponekad i strašnih etapa u svojem sazrijevanju, vi samo glumatate, ali ne možete napraviti nikakav pothvat jer se svega bojite. To se događa Hrvatskoj, ona se svega boji jer se ne želi suočavati s vlastitom prošlošću i revalorizati je. Kada bismo mi sa sobom oko toga bili čisti, nitko nas ne bi mogao ucjenjivati. Da ja prije „Dnevnika Diane Budisavljević“ nisam napravila film u kojem sam priznala da sam gay, ne bih se nikad usudila raditi film o jednoj tako osjetljivoj i velikoj temi kao što je Diana. Uvijek bi strah bio jači, da će me netko outati ili ucijeniti. Često se kaže da se Hrvatskoj nametala krivnja za ustaške zločine u Drugome svjetskom ratu. Pa, eto, da smo je sami priznali i to proradili, nitko nam to više ne bi mogao nametati. Mi bismo s tim naučili živjeti i ne bismo izbjegavali komemoracije i radili bismo filmove i bili bismo iskreni u tom pokajanju i znali bismo koje je to posljedice ostavilo na obitelji onih koji su stradali u tim logorima i kako se to više nikada ne smije ponoviti. Je li Njemačka slaba zato što toliko drži do suočavanja s prošlošću i sjećanja da su počinili najgore zločine u povijesti čovječanstva?
Koliko je teško živjeti u skladu sa svojim uvjerenjima, osobito ako se ona razlikuju od onih općeprihvaćenih?
Naravno da je teško biti drukčiji. Ali za nekoga je to i jedini način preživljavanja… Mnogi bi umrli da žive ono što se zove „općeprihvaćena“ uvjerenja. Nama različitima ne gine težak period da se izborimo za sebe, ali ako uspijemo, velika je i nagrada – živjeti u skladu s vlastitim uvjerenjima. Uopće ne mislim da je lako živjeti bilo kakav život, pa ni taj kvazistandardni i općeprihvaćeni. Možda si manje izložen kritici javnosti, ali na unutra su to često teški paklovi.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja uvrstilo je „Dnevnik Diane Budisavljević“ u osnovnoškolske i srednjoškolske kurikulume. Može li film odigrati važnu ulogu u promjeni kolektivne svijesti i odgoju generacija ili je takva zadaća, postavljena pred neku od umjetnosti, ipak preteška?
To je nešto čime ću se tek baviti. Za sada sam vrlo sretna što se srednjoškolcima taj film svidio, što ga gledaju s velikim interesom i pažnjom, što izražavaju suosjećanje, što su nešto naučili i što im nije dosadan. Međutim, ono što njima nedostaje je povijesni i politički kontekst tog djela. O tome jako malo znaju. Zapravo me zapanjilo koliko malo učenici, pa i studenti, znaju o povijesti i politici i koliko je teško s njima o tome razgovarati. Mislim da se upravo događa jedan novi i jaki jaz među generacijama. Ja sa svojih 46 godina gotovo da ne mogu komunicirati s generacijom od 18 do 25 jer nemamo zajedničkih tema ni referenci. Za njih se ono što nije bilo na Facebooku i Instagramu zaista nije dogodilo. A neke stvari su se ipak dogodile prije interneta. Ne čitamo iste novine, ne pratimo iste vijesti, ne gledamo iste programe, filmove, ne slušamo istu glazbu, ja ne poznajem niti rubno njihove idole s YouTubea, njima važnost angažmana u zajednici i to da razmišljaju kao politička bića ne znači baš ništa. Možda se upravo događa jedno raslojavanje koje nije ekonomsko, nego nam 20 godina mlađi postaju potpuni stranci.
(29.7.2021.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
John Doe Tweet
DANA BUDISAVLJEVIĆ
Rođenje: 11. ožujka 1975., Zagreb
Zanimanje: filmska redateljica
Povezani članci
KATEGORIJE