MIRJANA KRIZMANIĆ

Laž je apsolutno dio naših života

RAZGOVARALA: PETRA MIOČIĆ MANDIĆ; FOTO: ANTO MAGZAN 

Koliko su Vam profesionalna iskustva i znanja pomogla u borbi sa strahovima koje su donijeli pandemija i potres?

Ne znam je li mi pomoglo, ne mogu to reći jer sam se jako uplašila. To je iskonski strah i teško se protiv njega boriti. Takav gajim od žohara i zubara. Prave fobije! Ali sam ponosna jer, kad je moja nećakinja bila mala, uspjela sam se svladati. Na jednom mi je izletu u ruku stavila hrušta, da joj ga pričuvam, i uspjela sam joj smireno i polako objasniti da bi bilo bolje hrušta vratiti na zemlju. Ponosna sam na sebe jer svoje fobije nisam prenijela nijednom djetetu iz svoje okoline. Ljudi pogrešno misle da neće oštetiti djecu pokažu li strah. Hoće, itekako! A fobije hendikepiraju ako se moraš suočiti s predmetom svojeg straha. Mislim da je tu moje profesionalno iskustvo došlo do izražaja.

Je li društvo, u smislu pružanja psihološke pomoći, pravodobno reagiralo?

Sumnjam. Mislim da nije. Puno ljudi smatra da psihologu idu samo ludi. Krivo! Zdravi ljudi idu psihologu, oni s poremećajima trebaju psihijatre. Grozan je primitivizam vjerovanje da psihologu odlaze samo nenormalni. Još smo puni predrasuda, čak i prema psiholozima. Istina, njihova se količina malo smanjuje, ali u društvu s dovoljnim brojem obrazovanih ljudi ili gdje se oni koji vladaju trude ljudima odagnati strah i uputiti ih gdje pronaći pomoć, ljudi to slušaju. Kod nas nema preporuka, psiholozi nisu vidljivi u javnom prostoru. A to bi ljudima pomoglo da potraže pomoć, da shvate snagu vlastitih resursa. Mislim da sad imamo dovoljno psihologa.

Jesmo li mi obrazovano društvo?

Ne, ali trebali bismo biti. U načelu se stupanj obrazovanosti društva određuje prema broju obrazovnih ljudi. Logično, jer određen postotak obrazovanih ljudi pridonosi društvu. Kod nas ne. Mi smo jako primitivno i zaostalo društvo. Nama stalno u gradske sredine dolaze neobrazovani. Priljev je sve veći, a sa svakim se ratom stanje pogoršava. Mnogo je promjena, mi nismo društvo koje desetljećima živi mirno i mirno se razvija. Zato ne napredujemo puno.

Ljudi pogrešno misle da neće oštetiti djecu pokažu li svoj strah. Hoće, itekako!


Otežavaju li nam napredak neprestane fluktuacije stanovništva?

Mislim da da. Uz to, ne posvećujemo pažnju nekim oblicima obrazovanja. Danas gotovo sve škole imaju psihologe, ali oni nemaju mnogo mogućnosti za rad s djecom. U obrazovnom se sustavu koriste primarno za rutinske, formalne zadaće. Umjesto da nastavnik, koji dijete poznaje bolje, procijeni njegovu sposobnost, a psiholog se posveti uočavanju strahova. Ali nisu krivi samo učitelji, i psiholozi idu linijom manjeg otpora. Lakše je dijete testirati nego baviti se njime, približiti mu se, naći put do djeteta. Također, danas smo usmjereni na materijalno, izgubilo se ono temeljno pitanje – tko sam ja. Niti obrazovanje niti kućni odgoj ne uče djecu kako pronaći odgovor na njega. Trebalo bi biti važno što jesi, a ne ono što imaš. To osiromašuje djecu koja u tome rastu, osiromašuje društvo. A kad materijalno jednog dana nestane, što si onda?

I sami, kao posljedicu preboljene dječje paralize, cijelog života nosite invaliditet. Je li Vam bilo teško uvijek se iznova ogoliti? Odakle ta ljudska potreba zaziranja od različitosti?

Iako vjerujem da puno toga dolazi od odgoja, potreba nije samo ljudska. Iako zazor od drukčijeg nije urođen, postoji vrsta urođenog straha od živih bića koja ne izgledaju uobičajeno, čiji izgled suviše odstupa. Mi imamo određene programe i, premda nisu jasno definirani, omogućavaju nam prepoznavanje onoga što jako odudara. Prirodna je to zaštita, bez nje bismo bili ugroženi. Otuda otpor prema ljudima koji su vidljivo drukčiji. Usto, biološka je datost da se sva živa bića žele družiti i množiti s onima koji u njihovoj vrsti izgledaju dobro. Nije mi bilo teško ogoliti se. Štoviše, kad bi vidjeli moj invaliditet, ljudi bi nerijetko i posve pogrešno pomislili da ih mogu razumjeti bolje od nekog drugog. A i ja sam oduvijek znala da puno toga ovisi o meni. Jer što sa mnom ne valja? Ne radi mi nekoliko mišića! Pa nisu oni važniji od moje cjelovitosti.


Bespomoćnost je grozna, čovjek ima pravo i obvezu truditi se, pokušavati i boriti! No mislim da tu i religija ima veliku i važnu ulogu. I ona potiče prebacivanje odgovornosti, svaki put kad kažemo da je nešto Božja volja prebacili smo odgovornost nekome drugome, a to nije dobro.

Često sami možemo najviše učiniti. Odakle onda potreba prebacivanja odgovornosti?

Bespomoćnost je grozna, čovjek ima pravo i obvezu truditi se, pokušavati i boriti! Treba naučiti pristojno zamoliti, ne treba previše jadikovati pa će ti i drugi ljudi pomoći. No mislim da tu i religija ima veliku i važnu ulogu. I ona potiče prebacivanje odgovornosti, svaki put kad kažemo da je nešto Božja volja prebacili smo odgovornost nekome drugome, a to nije dobro. Božja volja bi, ako išta, prije bila snaga za vrijeme oporavka nego zaraza virusom.

Preboljeli ste polio kad za njega nije bilo cjepiva. Kako danas gledate na roditelje koji odbijaju cijepiti djecu? Pronalazite li kakvu motivaciju za njihovo ponašanje u literaturi?

Mene fizički boli kad čujem da netko neće cijepiti dijete! Nitko ne smije i ne može donijeti tu odluku umjesto drugog bića. Ali mislim da je to čista glupost, nema drugog objašnjenja. Ponavljam, mislim da religija i tu griješi. Na vjeronauku bi se trebalo učiti o vrijednosti cijepljenja i važnosti brige za samoga sebe. Paradigma „Bog dao, Bog uzeo“ je posve pogrešna! Djecu bi trebalo učiti da se trude, opstanu, budu bolja. To bi trebao biti dio odgoja za humani život.

Imate li, u kontekstu svoje posljednje knjige „Laži naše svakidašnje“ nekakvo objašnjenje za motivaciju čelnika pokreta protivnika cijepljenja i protivnika znanosti općenito?

I to je na razini vjerovanja, kao što je onaj tko vjeruje u Boga uvjeren u njegovo postojanje i zato ne treba dokaza. Istina, Božje postojanje ne možemo znanstveno dokazati, dok učinkovitost cjepiva možemo, ali njima to ništa ne znači. Znanost kao takva im ništa ne znači. Za njih je znanost fenomen koji postoji na razini vjerovanja, uvjereni su da to sve netko izmišlja. Za njih znanost nije na razini znanja i to je nepremostiva kvaka. Ne razumiju prirodu bolesti, ne znaju o njoj dovoljno, a svi si nešto nastojimo protumačiti i zato dolazimo do toga.

U svojem se radu trudite biti aktualni. Što Vas je nagnalo da se u posljednjoj knjizi, u ovako izazovnim vremenima, posvetite laganju?

Dogodilo se to posve slučajno, laž mi se učinila strašno važnom. Laž je apsolutno dio naših života, svi u većoj ili manjoj mjeri lažemo barem sebi. Rijetko se tko sa sobom može suočiti izravno i realistično. Važno je reći da laž nije grijeh! Često je nužna da netko preživi. Treba reći da je laž loša ako je iz koristoljublja ili s ciljem da se nekoga prevari. Trudim se pisati o životnim stvarima s kojima ljudi nisu dovoljno upoznati, a psihologija može mnogo toga reći. Zato i pišem knjige iz kojih će ljudi naučiti nešto za svakodnevicu. Želim da ljudi osvijeste da lažu sebe i da je to korisno jer laž je nekad obrambeni mehanizam.

Na početku knjige govorite kako sjećanja ponekad modificiramo, preuveličavamo, izmišljamo priče. Navelo me to da se zapitam jesu li priče imanentne ljudskom postojanju i imamo li svi, u većoj ili manjoj mjeri, pripovjedačku crtu?

Na neki način jesu. Priče su potrebne, osobito u dječjoj dobi. Iako se nisam puno bavila dječjom psihologijom, znam da priče, uz zabavnu, imaju i poučnu, edukativnu funkciju. Svagdje, u svakom narodu svijeta postoje priče, što je meni pokazatelj da su ljudi shvatili kako će djecu lakše poučavati kroz priče. One su lijep način prenošenja znanja i dobrih osobina, humanih i toplih načina ponašanja prema drugima. Priče su sjajan most za prijenos znanja, vjerovanja i običaja.

Laž je apsolutno dio naših života, svi u većoj ili manjoj mjeri lažemo barem sebi. Rijetko se tko sa sobom može suočiti izravno i realistično. Važno je reći da laž nije grijeh! Često je nužna da netko preživi.

No priče trebaju i odraslima. Je li to razlog iznimne popularnosti literature za samopomoć?

Prije svega, mislim da je to snaga literature, književnosti općenito. Literaturu za samopomoć ne volim, ne podržavam i ne cijenim. Mislim da donosi više štete nego koristi, ljudima stvara dojam univerzalnosti. Ne volim poruke poput „7 pravila da budeš popularan“, „4 pravila da budeš sretan“. Nema univerzalnog rješenja jer je i svaki čovjek poseban. A self-help stvara osjećaj da se sve može naučiti, da je sve univerzalno i preko recepta, kao kuharica. Self-help je svojevrsna kuharica i to je moj osnovni prigovor. Morate uzeti u obzir svu raznolikost ljudi, sva iskustva jer toliko je različitosti utkanih u čovjeka. Pronalazak rješenja iziskuje puno truda, a to ljudi ne vole. No ne ide sve po špranci. Ipak, mislim da je ta literatura popularna jer za njom ipak postoji potreba. Ljudi se nađu u situaciji gdje trebaju pomoć drugih ljudi. Ne fizičku, već baš ovu psihološku, a kao što smo rekli, u suvremenom društvu kakvo je naše to mnogo slabije ide.

(13.5.2021.)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

MIRJANA KRIZMANIĆ
Rođenje: 20. siječnja 1936., Zagreb
Zanimanje: psihologinja

Povezani članci

Korado Korlević

KORADO KORLEVIĆ
Mi smo civilizacija ljenosti

IVAN ĐIKIĆ
Po karakteru sam veliki optimist

Julijana Matanović

JULIJANA MATANOVIĆ
Pisci drukčije doživljavaju svijet oko sebe

Siniša Pucić

SINIŠA PUCIĆ
Crkve nema bez laika

KATEGORIJE

Olivera_Baljak_razgovori

GLUMA

alen-zunic-razgovori.hr

ARHITEKTURA

ivan-djikic-razgovori.hr

ZNANOST

masa-kolanovic-razgovori

KNJIŽEVNOST

lovro-artukovic-razgovorihr

UMJETNOST

Zvjezdan Ružić Razgovori HR

GLAZBA