SONJA TAROKIĆ

Pisanje je misterioznije od režije

RAZGOVARALA: ANA MUŠNJAK; FOTO: ANTO MAGZAN

Jeste li jedna od onih osoba koja je vrlo rano znala koji je njezin životni poziv ili je ta spoznaja dolazila postupno?

Zainteresirala sam se za kazalište i film kao polaznica Lutkarskog studija ZKM-a još od svoje šeste godine. Bili smo jedna čvrsta i zabavna grupa mladih ljudi, radili smo predstave, poigravali se materijalima, vizualima i svi smo na koncu završili u nekom kreativnom poslu. Tijekom srednje škole bila sam dio filmske grupe. Zapravo sam cijelo vrijeme znala da je to ono što želim raditi. No, također sam bila svjesna da nije lako upisati Akademiju dramske umjetnosti i da me život lako može odvesti u nekom drugom smjeru.

Kada se bavim vlastitom željom za filmom, to je jedna duboka stvar koja se polako kreira kroz dug period. Mislim da to mora biti potreba, to mora biti nešto što nosiš u sebi i što mora izići van. To je ili emocija ili želja koju želiš komunicirati drugim ljudima i čini ti se da će u toj formi izići u najboljem obliku. Bilo koja proračunatost u umjetničkom radu jako se lako vidi.

Možete li reći da ste na Akademiji puno naučili i da ste na tim temeljima mogli stvarati i pronalaziti svoj izričaj?

Mislim da je na Akademiji najdragocjenije umrežavanje s kolegama. Nisi sam, imaš oko sebe kolege montažere, snimatelje, glumce, producente. Puno smo jedni od drugih naučili. Svi smo bili različiti, ali smo se međusobno poticali i to je bilo nešto dobro i vrijedno. Bila sam dio generacije u kojoj se svi i dalje bave filmom, uspješni su, žive od toga. Tijekom studiranja nisi svjestan koliko učiš, to shvatiš tek kasnije, tijekom rada. Naš se posao zaista uči isključivo praksom. Biti filmofil i baviti se filmom, dvije su potpuno različite stvari. Zanat se može usavršavati isključivo praksom. Istodobno sam voljela pisati filmske kritike i eseje tako da je meni i polazišno obrazovanje bilo bitno. Paralelno sam upisala komparativnu književnost jer mi je na Akademiji bilo premalo učenja. Nedostajao mi je sustavniji pristup.

Spominjete obrazovanje. Godinama se govori da u Hrvatskoj nedostaje dobrih scenarija i scenarista. Je li možda jedan od razloga i nedostatak sustavnog obrazovanja?

Scenarij je stravično teška forma. Scenarije pišu dramaturzi, ali i redatelji. To je zaista posao koji podrazumijeva dugi niz godina rada. Naravno da uvijek ima genijalaca koji nešto fantastično napišu iz prve. No, to je rijetkost. Mislim da je za kvalitetan scenarij potrebno rudarenje. To je rudarski posao. Sudjelovala sam na nizu scenarističkih radionica i sama ih vodim. Kad se mladi ljudi posvete scenariju kroz grupni rad, mentorstvo, brainstorming, tada se jako puno nauči o pisanju. Ali, pisanje je misterioznije od režije.

Festivalska kultura podrazumijeva natjecateljski kontekst. To je neprirodno. Neprirodno je da tu postoje zlatne medalje, to nije sport. Volim festivale, oni nam probiru autorske radove. Ali, tu dolazi do pitanja ukusa i trendova. Za svaki svjetski festival znamo točno kako ideološki ili umjetnički naginje, koji je trenutačni trend u autorskom smislu.

Što je prema Vašem mišljenju odlika dobrog scenarija?

Jedna je stvar što sam želiš pisati, a druga što želiš gledati. Imam afinitet prema različitim stvarima, ali puno manje toga želim raditi. Velika je kvaliteta kad struktura i jezik govore o temi isto kao i sadržaj. To je nešto što ja jako rijetko vidim, a to je odlika zanimljivih  scenarija.

Pretpostavljam da imate puno ideja, ali se samo neke od njih pretvore u film. Kako znate da je neka ideja vrijedna i da bi od nje mogao nastati dobar film?

Tu se ljudi jako razlikuju. Znam kolege koji imaju trideset ideja za film i onda tijekom vremena ispipavaju što bi od svega toga bilo najbolje. Ja pak imam jednu ideju godišnje. To ne znači da nemam inspiraciju. Kad pomažem nekome na scenarističkim radionicama, čini mi se da imam milijun ideja. Međutim, kada se bavim vlastitom željom za filmom, to je jedna duboka stvar koja se polako kreira kroz dug period. Mislim da to mora biti potreba, to mora biti nešto što nosiš u sebi i što mora izići van. To je ili emocija ili želja koju želiš komunicirati drugim ljudima i čini ti se da će u toj formi izići u najboljem obliku. Bilo koja proračunatost u umjetničkom radu jako se lako vidi.

Postoji li nešto u tom kompleksnom procesu stvaranja filma što Vam je mrsko?

Postoje razne stvari koje su istodobno i dobre i loše. Pisanje scenarija je strašno usamljenički posao. Tu je i financiranje, planiranje projekta koje ide usporedo s pisanjem scenarija. To može izgledati kao da se uopće ne bavite filmom, kao da stalno nailazite na prepreke. Doma ste, usamljeni, a pokraj vas kao da sve to prolazi. To može čovjeka učiniti depresivnim, osobito ako imate samo jedan projekt na kojem radite. Postoje i teški trenuci na snimanju, ta spoznaja da imate samo jednu priliku sve napraviti. Sve što snimate, događa se taj tren. To je ta magija filma, ali ona stvara ekstremni stres jer znaš da moraš biti neprekidno potpuno koncentriran. Dakle, dvije stvari su u svojevrsnom kontrastu – priprema i snimanje. Cijela je znanost ostati opušten i uživati u tome, ali to dolazi s vremenom.

Zašto film oduvijek ima tako velik utjecaj na kulturu?

Kad govorimo o svjetskom filmu i povijesti filma, onda ga dijelimo na nacionalne kinematografije. U filmu je sadržano kulturno nasljeđe nekog lokalnog okruženja: jezik, kultura mišljenja, pogled na svijet, autentična arhitektura. Sve što čujemo i vidimo u filmu je obilježje trenutka i mjesta. To prije filma nikad nije postojalo. Film je arhiv kulture posljednjih sto godina, tu se ogleda kultura života jednog područja. S druge strane, pop-kultura nikad nije bila življa nego kroz film.

Smeta li Vam onda kad se zlorabi ta moć filma?

Ima jedna specifičnost filma koja je strašno neobična s obzirom na to da je to umjetnička forma. Festivalska kultura podrazumijeva natjecateljski kontekst. Svaki put kad se film prikaže, kad god izlazi pred publiku, uvijek je u natjecateljskom kontekstu. To je neprirodno. Neprirodno je da tu postoje zlatne medalje, to nije sport. Volim festivale, oni nam probiru autorske radove. Ali, tu dolazi do pitanja ukusa i trendova. Za svaki svjetski festival znamo točno kako ideološki ili umjetnički naginje, koji je trenutačni trend u autorskom smislu. Tu onda postoje proračunati momenti kad je jasno da je neki film napravljen kako bi došao na određeni festival. No, brzo se prokažu.

Imate li neko redateljsko ime ili više njih, nečiji rukopis koji Vam je osobito blizak?

Uvijek sam jako voljela novoholivudske filmove iz 70-ih godina gdje su se modernističke tendencije iz Europe prebacile u neki novi američki kontekst. Mislim prije svega na  Roberta Altmana, Miloša Formana i Johna Cassavetesa. To je taj zlatni period Hollywooda koji najviše volim, odredio je smjer mog razmišljanja.

Što je kod njih toliko impresivno?

To su filmovi koji na formalnoj razini kombiniraju zanimljive režijske postupke, neka očuđenja te se poigravaju s tipovima naracije i time na što stavljaju fokus u priči ili se sam kontekst priče preispituje. Sve se to događa u okvirima realnog života, neke suvremene dinamične ulice, nečega što je kolektivno za to vrijeme bilo iznimno važno. Ulovili su sirovost vremena i napravili odmak u odnosu na normu. Jedino je tada u Hollywoodu autorski film bio živ. Za razliku od njega, europski modernizam pokušava biti više filozofski i bezvremenski.

Pišete eseje i filmske kritike, a kako je Vi osobno podnosite?

Mislim da se nitko do kraja ne može na to naviknuti. Neprirodno je stanje biti na meti kritike ili pohvale. Dobila sam najrazličitije kritike, i dobre i loše. Lijepo je kad iz negativne kritike možeš izvući nešto za učenje. Postoje i kritike u kojima vidiš malicioznu namjeru da se nešto satre i „pljuje“.

U filmu je sadržano kulturno nasljeđe nekog lokalnog okruženja: jezik, kultura mišljenja, pogled na svijet, autentična arhitektura. Sve što čujemo i vidimo u filmu je obilježje trenutka i mjesta. To prije filma nikad nije postojalo. Film je arhiv kulture posljednjih sto godina, tu se ogleda kultura života jednog područja.

Film je živ organizam koji se stalno razvija, ide naprijed. Je li se na račun puno boljih mogućnosti tehnike dobilo na estetici, fotografiji, zvuku, ali možda izgubilo na dubini, jasnoći i intenzitetu poruke filma?

Mislim da je najveća vrlina tehnološkog razvoja činjenica da je film postao demokratičniji medij. Divno je što postoje filmske grupe za djecu, lijepo je što se film može vježbati na isti način kao što se vježbaju glazba ili slikarstvo, što taj medij nije skup i nedostupan. Mislim da je ta demokratičnost genijalna stvar.

Ali s druge strane, nove generacije možda nemaju strpljenja pogledati film, osim ako nije u pitanju izrazita akcija, brza izmjena kadrova?

Mislim da nije samo promjena u tehnologiji utjecala na našu koncentraciju. To je samo stvar optike. Kad govorimo o koncentraciji, možemo govoriti o mobitelima i činjenici da vizualna poruka mora biti sve sažetija, kraća, brža i dinamičnija jer njome komuniciramo umjesto riječi u svakodnevnom životu. No, što se tiče samih filmova, mislim da je to odvojena tema.

Spomenuli ste demokratičnost filma. Kako se to očituje u financijskom smislu?

Danas je moguće živjeti od filma puno više nego prije. Pritom ne mislim samo od umjetničkog filma, nego od videoprodukcije.

Velika je potražnja?

Često  govorim svojim mladim polaznicima na radionicama da objasne roditeljima kako studiranje filma nije, kao nekad, nužno put prema životu siromašnog umjetnika. Mi danas komuniciramo kroz vizualno. I animatori, i likovnjaci, a osobito filmaši danas imaju puno više mogućnosti praktičnog rada. Naravno da bismo svi mi htjeli živjeti samo od umjetničkih filmova, ali to nije tako. No, razlika je velika u odnosu na prije. Mislim da bi bilo dobro da tijekom obrazovanja na Akademiji postoji kolegij koji bi studente usmjeravao na to što sve jednog dana mogu raditi. Može se biti asistent režije, raditi na televiziji, kreirati reklame, sapunice. To su sve legitimni poslovi, a mi to tek tijekom godina shvatimo.

Vaš prvi dugometražni film „Zbornica“ dobio je dvije nagrade na uglednom filmskom festivalu u Karlovym Varyma. Publika ga hvali, prosvjetni radnici mogu se poistovjetiti s Vašim likovima, hvali ga i kritika. Je li to posveta svim djelatnicima u obrazovanju, jeste li Vi to imali na umu?

Film ima jasno emotivno putovanje. Ono što glavni lik proživljava je unutarnja borba, nošenje s prihvaćanjem svog mjesta u zajednici. Mora prihvatiti činjenicu da nije heroj, da je na momente kukavica i da nema crno-bijelih postavki. Čovjek je uveden u mrežu raznih odnosa. To mi je bio smjer pisanja i glavna tema. Doživljavala sam to vrlo osobno, mogla sam se poistovjetiti s time. Mislim da je to ono univerzalno u filmu i ljudi vide to kao svoju priču bez obzira na to gdje rade. U filmu je svijet škole prikazan i hiperrealističko, ali stalno u podtekstu postoji neka simbolična nabijenost. Jako mi je drago što ljudi to prepoznaju i osjećaju važnost te simbolike za društvo.

Posebnu ste pozornost posvetili odabiru glazbe?

To je jedan od važnijih slojeva filma. To su folklorne pjesme Ansambla LADO. Mene je ta muzika jako inspirirala, slušala sam je dok sam pisala scenarij. Ta glazba opisuje naš zajednički osjećaj nasljeđa. Te pjesme su stavljene u film u trenucima kad nose emotivnu promjenu ili radnja teče naprijed. Svojim melosom odaju dojam da su sve te emocije kolektivne i da su to prošle generacije već osjetile. To je jako važan naboj i tema filma. Ljudi to izrazito prepoznaju. To je jako usko povezano s vizualnim momentom. U filmu smo pokušali istaknuti crvenu boju koja prodire kroz zidove škola, ciglu, kostime. Naša kostimografkinja Katarina Pilić imala je izrazito težak posao. Naše sobe s kostimima su izgledale suludo. Inzistirali smo na koloritu i na printevima, bojama koje će biti dio te prosvjetarske mode. Ta folklorna razina progovara o našem zajedničkom nasljeđu i simbolu zajednice. To je nešto lijepo i istodobno klaustrofobično i opterećujuće. Bila mi je želja da gledatelj sve više postane svjestan te boje, kako se ona zgušnjava oko likova.

 

(9.12.2021.)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

SONJA TAROKIĆ
Rođenje: 19. ožujka 1988., Zagreb
Zanimanje: redateljica

Povezani članci

Danilo Šerbedžija

DANILO ŠERBEDŽIJA
Od malih nas nogu odgaja Amerika

Tihana Lazović

TIHANA LAZOVIĆ
Introvert sam po pitanju karijere

Dana Budisavljević

DANA BUDISAVLJEVIĆ
Obožavam pomicati granice

Zijah Sokolović

ZIJAH SOKOLOVIĆ
Zašto postojim kao Glumac?

KATEGORIJE

Olivera_Baljak_razgovori

GLUMA

alen-zunic-razgovori.hr

ARHITEKTURA

ivan-djikic-razgovori.hr

ZNANOST

masa-kolanovic-razgovori

KNJIŽEVNOST

lovro-artukovic-razgovorihr

UMJETNOST

Zvjezdan Ružić Razgovori HR

GLAZBA