ZIJAH SOKOLOVIĆ
Zašto postojim kao Glumac?
RAZGOVARALA: ANA MUŠNJAK; FOTO: Filip Kunovski
Postoji izreka da umjetnici ne odlaze u mirovinu, već samo umiru. Kakav je Vaš pogled na tu konstataciju?
Ako bi umjetnici i odlazili, ne samo u administrativnu, nego u pravu penziju izolacije od života, društva i stvarnosti, onda bi to bio početak kraja same umjetnosti. Evo, recimo, tko bi onda igrao starost na filmu i u kazalištu? Umjetnici umiru samo, onako, prirodno. Iza njihove, te smrti, ostaju knjige, slike, skulpture, sjećanja na njihove uloge. A Glumci, samo oni, mogu i više puta da umru. Mogu da umru i da zato dobiju aplauz. Mogu da umru i da se poslije poklone publici. Mogu da umru nekoliko puta mjesečno, a više puta godišnje. Mogu da umru i da dobiju analitičku kritiku svoje smrti. Glumci mogu da pitaju poslije predstave: „Kakva mi je bila smrt večeras?“ Ako kažemo da je netko za pravog života bio „lijep“ umjetnik ili „lijep“ Glumac, onda kada zaista umre, red bi bio da kažemo: „Oh, kako je lijepo umro!“
Umjetnici umiru samo, onako, prirodno. Iza njihove, te smrti, ostaju knjige, slike, skulpture, sjećanja na njihove uloge. A Glumci, samo oni, mogu i više puta da umru. Mogu da umru i da zato dobiju aplauz.
Imate li ikada osjećaj da ste zaglavljeni u rutini kad je posao u pitanju?
Ne, nemam taj osjećaj. Nikada ga ne bih želio imati. I ovo čime se ja bavim nije posao. Kazalište, kao i gluma, je istraživanje, uporno i stalno. Istraživanje o tome kako gledateljima prenijeti neku misao ili osjećaj koji neće promijeniti njihov svijet, ali će im u nijansi pomoći da ga koliko-toliko razumiju. Ali, često sam „zaglavljen u rutinu“ svijeta koji svaki oblik umjetničke komunikacije tako promatra i doživljava, rutinski.
Jeste li se ikad osjećali umorni od posla?
Ne. Nikada! Ja mislim da nikada i ne bih smio biti umoran. To je onda kraj. To je odustajanje. Glumac se samo odguruje od svoje prolaznosti u potrazi za novom prolaznošću. I to je smisao. I umjetnost nije posao. To je potraga, traženje nekog vremena, koje će biti zajedničko, a lijepo. I u njemu razumno. I empatično. I imat će smisao za pravdu. I bit će gladni umjetnosti.
Biti sam na sceni, to je meni neka vrsta ravnoteže u životu. Svoje velike uloge, tako se to kaže, ipak sam igrao u velikim kazalištima i ansamblima. I nisam bio sam.
Na sceni volite biti sami. Je li do toga došlo slučajno, kroz proces promjene, i u karijeri i osobno, ili je to bilo smišljeno?
Biti sam na sceni, to je meni neka vrsta ravnoteže u životu. Svoje velike uloge, tako se to kaže, ipak sam igrao u velikim kazalištima i ansamblima. I nisam bio sam. Bilo je u tim predstavama i Glumica i Glumaca. I za to sam dobivao svoje najveće nagrade. „Kraj igre“ Samuela Becketta u režiji Sulejmana Kupusovića, „Kralju ipak ne sviđa se gluma“ Dževada Karahasana u režiji Ivice Kunčevića, „Nije čovjek ko ne umre“ Velimira Stojanovića u režiji Ljubiše Georgijevskog, „Kebajući Godoa“ Drage Jančara u režiji Zvone Šedlbauera, za kojeg sam dobio četiri Zlatna lovorova vijenca sarajevskog MESS-a. Ili dvije Sterijine nagrade za „Braću Karamazove“ Dušana Jovanovića u režiji Zvone Šedlbauera te „Laža i paralaža“ Jovana Sterije Popovića u režiji Egona Savina. Ali, kada sam bio pritisnut kazalištem i želio da kažem i pokažem šta ja mislim o njemu i glumi i kako ga ja to doživljavam, morao sam biti sam. Jer samo ja tako mislim i osjećam. To je neobična hrabrost, odgovornost i avantura. Biti sam na sceni. Biti sam u životu. I usamljenošću braniti svoje misli i osjećaje. „Glumac… je glumac… je glumac“ bila je prva usamljenost 1978. u Sarajevu. I danas je branim nakon 1629 predstava. Zatim „CABAres, CABArei“ 1993. u Beču, koji kabaretišem 1406 puta, a poslije je bilo sve teže i teže sam izlaziti pred publiku. „Međuigre 0-24“, „LIJEVO DESNO GLUMAC“ da se ne bih ponovio, a publika prestala dolaziti. Između svih tih predstava stoji Vrijeme od desetak godina.
Kada čitam kojekakve izjave u novinama i gledam izjave na televiziji, osjetim da je osnova umjetnika nesreća i tragedija i još težak život! Umjetnici jesu, možda, osjetljivi, ali to se da vidjeti samo iz njihove umjetnosti.
Je li Vam teško ulaziti stalno u nove likove?
Ha ha ha!! To je ironija kao scena iz moje predstave „Glumac… je glumac… je glumac“. „Ušao u lik“, „izašao iz lika“. Ne ulazim ja nigdje ni u koga. Ja sam samo analitički uvježbao proces postupaka i teksta u Vremenu i Prostoru da bi nastala Radnja predstave. Nije teško, i ne smije biti teško. Kakva ružna riječ za Glumca, za umjetnika − „teško“. Prije bih rekao, zanimljivo je tražiti u ciklusu proba sklad razumijevanja postupaka lika koga bih trebao pokazati gledateljima. To traženje je centar kazališta. To lako odustajanje i prihvaćanje nečijih postupaka. Ta jednostavnost i kompliciranost, ta banalnost i ljepota ljudske prirode, koju treba „igrati“ pred gledateljima, to je epicentar glume. Kao lik iz „CABAres, CABArei“ koji noću sam, s mravima, razgovara o strašnoj krizi srednjih godina, sa željom da nikad iz nje ne izađe, jer onda neće imati razlog da ustane i bude sam.
Biste li rekli da danas imate drukčiji pristup glumi nego prije?
„Kako da ti kažem“, reče Leopold u „Largo Desolato“ Vaclava Havela. To je isti put kojim sam krenuo prije 53 godine. Isti put i pravac. Samo se do današnjih dana usavršio, uprostio, obogatio Vremenom, što će reći − godinama i starošću. Na taj put sam stao kada sam odlučio da sam sebi kažem i odgovorim − Što sam to ja kao Glumac? Tko sam ja kao Glumac? Zašto postojim kao Glumac? Zašto postoji kazalište? Zašto uopće postoji? Trebam li čekati da me netko angažira da bih bio Glumac ili ja mogu sam sebe angažirati u nekoj ulozi ili predstavi? Danas je taj pristup glumi i kazalištu pristojan i kvalitetan u svojoj skromnosti, a ipak, daleko od svih odgovora koje sam tražio i tražim. Ali neka, ima vremena, pronaći ću ja još koji odgovor. Polako.
Postoje li predstava ili film koji su Vam najviše promijenili život?
Film „Samo jednom se ljubi“ Rajka Grlića. I moja kazališna diplomska predstava „Ex Ponto“ Ive Andrića. Taj prozno-poetični susret s usamljenošću, to neshvatljivo prihvaćanje totalne usamljenosti, možda se tu krije neki šarm koji je utjecao na mnoge moje odluke u životu. Da sam napišem i odigram „Glumac… je glumac… je glumac“ i sam obiđem svijet s drugim usamljenim glumcima, da 1983. odem u slobodne umjetnike, da 1991. odem u Beč da živim kao umjetnik i da igram na njemačkom jeziku, a poslije i na slovenskom, da 1997. napravim „Medvjeda“ na tekst A. P. Čehova, s jazz kvartetom iz Ljubljane i dobijem 22 Grand Prixa po svijetu. Taj „Medvjed“ koga volim, šta volim, ja sam u njega zaljubljen. I na kraju usamljenost, da više od 6000 tisuća puta sam stanem pred publiku.
Mislite li da glumci i filmaši imaju snažniji unutarnji život? Ljudi često kažu da su glumci emocionalniji, osjetljiviji.
Kada čitam kojekakve izjave u novinama i gledam izjave na televiziji, osjetim da je osnova umjetnika nesreća i tragedija i još težak život! Umjetnici jesu, možda, osjetljivi, ali to se da vidjeti samo iz njihove umjetnosti. Jer, ako igramo ljude iz stvarnosti, onda su i ti ljudi emocionalno osjetljiviji.
Je li u prošlosti bilo redatelja koji su Vas zaista inspirirali?
Slobodan Unkovski u predstavi „Tetovirane duše“ Gorana Stefanovskog s Mirom Stupicom. Zatim Rade Šerbedžija u „Play Beckettu“ Bore Vujčića s Ivicom Vidovićem, Perom Kvrgićem i Šerbedžijom. Također Snježana Trišić u predstavi „Pošto pašteta“ Tanje Šljivar. Olaf Scheuring u njemačkoj predstavi „Ulf oder Der blaue Traum“ s Elfriede Irrall. Ti režiseri i te predstave, kad je čovjek veseo i malo popio, rado dolaze u sjećanje, kao drage misli. Ima tu još, ali, za odgovor na pitanje, dovoljno.
Što Vas može impresionirati kod mladih ljudi kojima ste profesor?
Može me impresionirati da čitaju knjige! Da gledaju sve predstave! Sve predstave! Da slušaju muziku koju nikad prije toga nisu čuli! Da gledaju filmove koji se ne reklamiraju na televiziji. Da ne spavaju kada nešto žele! Da nisu umorni. I kad se vidimo, da hoće nešto da mi kažu!
Pomaže li Vam gluma da se osjećate mlađim i kako podnosite starenje?
Pokušavam održavati dijalog s tijelom, da pristojno odigra sve one uloge što su zalog prošlosti i potreba sadašnjih uloga. Tako, nekako, imam više vremena u svom životu. Jer, kada igram predstavu staru 43 godine, ja imam osjećaj da sada imam 30-ak! Ha ha ha! Ne podnosim starenje, izbjegavam ga. Ha ha! Ali, ipak, uživam u njemu. Uživam u starosti. I to je Vrijeme mog života.
Biste li rekli da je gluma pitanje instinkta i talenta, a ne nešto što možete naučiti?
O glumi se, ipak, mora nešto i naučiti. Zašto se baviš glumim? Ja, recimo, ne volim glumiti tamo nekog. Ja se služim glumom u formi kazališta da bih gledateljima rekao i pokazao nekog tamo čovjeka, koji će ih nasmijati, zamisliti, rastužiti u njihovim životima. Instinkt i talenat se razvijaju na Akademiji i uči se njihova upotreba u profesionalnom životu. Ukratko, kao odgovor na pitanje.
Jeste li u harmoniji sa samim sobom?
Jesam. Nisam. Najviše sam u harmoniji kada se igram kazališta. I prije toga. Ma, poslije je, baš, harmonija. Ma, više je harmonija, sama po sebi, prisutna u meni.
Kada igram predstave, kao da nešto napusti moje tijelo i moju dušu. Kao da „nešto“ ode. Kao da se ispraznim. Kao da ostanem prazan. I onda se ta praznina u meni puni do sljedeće predstave.
Kako se nosite s teretom vlastitih postignuća?
Kada igram predstave, kao da nešto napusti moje tijelo i moju dušu. Kao da „nešto“ ode. Kao da se ispraznim. Kao da ostanem prazan. I onda se ta praznina u meni puni do sljedeće predstave. To je, valjda, taj teret, tako se kaže. Malo, malo je teško kada su predstave brzo jedna za drugom. To su moja „postignuća“.
Kad pogledate unatrag svoj život, možete li reći da ste postigli manje-više sve što ste htjeli?
Poželio sam samo ono što je samo po sebi dolazilo. Htio sam samo „date okolnosti“ koje pravdaju postupke likova u svim predstavama i likova u stvarnosti.
Doživljavate li sebe ekscentričnim?
Neee! Možda, možda samo zato što igram toliko. Ali, neee! Publika je ekscentrična jer me stalno zove da igram.
Koja je najvažnija lekcija koju ste naučili u djetinjstvu?
Da ne pjevam narodne pjesme. Da ne igram nogomet. Da je svijet velik i lijep. I da u njemu budem znatiželjan.
FOTO: VLADIMIR GRGURIĆ
(23.9.2021.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
John Doe Tweet
ZIJAH SOKOLOVIĆ
Rođenje: 22. prosinca 1950., Sarajevo
Zanimanje: redatelj, glumac, pisac
Povezani članci
DANA BUDISAVLJEVIĆ
Obožavam pomicati granice
OLIVERA BALJAK
Čistim svoj život od nepotrebnih stvari
TARIK FILIPOVIĆ
Konačno sam pustio pisca iz sebe
DARIA LORECI FLATZ
Humor produbljuje život
KATEGORIJE
GLUMA
ARHITEKTURA
ZNANOST
KNJIŽEVNOST
UMJETNOST
GLAZBA