TISJA KLJAKOVIĆ BRAIĆ
Pitam se što je to ozbiljno?
RAZGOVARALA: ANA MUŠNJAK; FOTO: BOJAN MATOŠ
Je li se kad dogodilo da netko stane pred Vaš rad i kaže: „Koja je ovo glupost, pa to svako dijete može nacrtati!“
Sigurno meni iza leđa. Sto posto (smijeh). Moji su radovi, osobito slike – infantilni. Imam jednu zgodnu anegdotu na tu temu. Kod kuće imam Lipovčevu sliku. Imali smo gosta koji je tražio list papira i rekao da će on tako nešto napraviti u stilu: „Neš ti, šta je to“. Ide tada, dakle, ona čuvena rečenica: „I ja sam to moga.“ Ali, nakon nje ide još jedna: „Ali, nisi.“
Dakle, u lice Vam nitko nije tako nešto rekao. Kritike su uglavnom pozitivne.
Ako imate ljude koji se u životu nisu susreli s umjetnošću, tada ćete sigurno dobiti ovo o čemu smo razgovarale. U to nema sumnje. Ali mi je smišno da ja do toga držin.
Što prvo napravite kad dođete u atelje?
Putem do ateljea imam jasnu ideju što ću raditi. Prije nego li sa sebe skinem jaketu i bacim boršu. Uvati me velika euforija kad imam dobru ideju i treba mi pet minuta da to napravim. Ako nemam dobru ideju, idem sloj po sloj, slika se umori i više nema smisla.
Vi i slikate i pišete. Vi ste zaista fenomen. Što god napišete i naslikate, masovno se prihvaća, dijeli. Knjige „U malu je uša đava“ te „On i Ona“ bestseleri su. Društvene su mreže pune Vaših likova. Kako je to sve krenulo?
Sve se te umjetnosti kod mene prožimaju. Ne zazirem ni od čega što me u tom momentu zabavlja. To što sam završila slikarstvo, ne znači da neću probati biti kiparica ili se baviti pisanjem. Kad pišem, to je kao i kad slikam. Moram imati neki kostur i kompoziciju. Sve se prožima. Počela sam pisati u nekoj pauzi od slikanja. Kao klinka sam često pisala. Dobivala sam nagrade na „Lidranu“. Čak sam pisala u „Kulušićevom danu“, novini Joška Kulušića. Otac me tamo odveo sa 16 godina. To su bili neki novinarski počeci, ali mene novinarstvo nikad nije zanimalo. Trebala sam se baviti temama koje me uopće nisu interesirale. Volim svoj mikrosvijet. Kad sam dobila temu da pišem o taksistima koji traže neku koncesiju, sve mi se ogadilo. To je stvarni svijet, a mene on uopće nije privlačio. Ja ne znam platiti račun. Sve što rade odrasli ljudi, idu na banku ili plaćaju račune – nisam usvojila. To radi moj muž. Kad mi je došlo da pišem, pisala sam ono što me zabavljalo. Knjigu „U malu je uša đava“ doslovno sam napisala da se ne zaboravi.
Jako ste je brzo napisali?
Ma, bila je gotova za 15 dana. Kupila sam zbog nje kompjutor koji se na kraju pokvario. Kupila sam ga na 12 rata, pokvario se i više ga nisam popravljala. Dugo je zatim knjiga stajala. Ostala sam u drugom stanju pa mi se to nije dalo gurati. Objavio je to na koncu „Profil“, ali bez neke reklame. Promociju sam u Splitu sama organizirala. Nakon što sam izdala „Oni“, to je buknulo. Knjiga „U malu je uša đava“ počela je skakati i već je godinu dana najprodavanija u Hrvatskoj. Izdanje je preuzela „Fraktura“.
Oduvijek ste htjeli biti umjetnica?
Rođena sam u slikarskoj familiji, meni je Jozo Kljaković didov stric, Parači su mi isto rod, tako da nije uopće bilo dvojbe.
Nikad sumnje?
Nikad, ja sam s tim rođena. Sad sam se iznenadila da se nikad to nisam ni pitala.
To je jako rijetko?
Je, gledan dicu koja se muče što bi, pa uhvatim sebe da ja nikad nisam o tome dvojila.
Možda su i roditelji malo krivi, tjeraju djecu u profesije koje su kao materijalno sigurnije?
I moji su malo bili oprezni. Ćaća je jednom prilikom rekao: „Samo vi, dico, studirajte, tata će raditi do 72. godine.“ I moja sestra je umjetnica, pijanistica. Ali, ja sam uvijek osjećala da mogu tu dati maksimum, nisam osjećala da sam prosjek.
Možeš ti čitati knjige i upijati iz njih, ali se u jednom momentu moraš naći ispred praznog platna. Tu onda izlazi sve ono što ti jesi, tvoj karakter, dan koji si proživio, sve što ti je na duši. Sve tu ostaviš, pa i svoj DNK, i moraš biti apsolutno iskren. Iskrenost je iznimno važna u našoj profesiji.
Vodila Vas je strast?
I roditelji su očekivali da nastavim tu lozu slikarsku jer sam pokazivala talent. Mater nije sumnjala u to da je slikarstvo za mene, ali je iz straha govorila da bi bilo super da se zaposlim kao neki predavač u školi. Kad sam prodala prve slike, to ju je umirilo.
Kad ste prvu sliku prodali?
Kad sam završila „Akademiju“. Galerist Radovan Beck je prodao moje prve slike i to je moju okolinu umirilo.
Koliko je važno da umjetnik pogodi ono što traži tržište?
Mene je „Akademija“ toliko sputavala da sam onemogućila sebi da budem ono što jesam. Osobito tu duhovitu crtu. Ja sam tu crtu potpuno zatomila u sebi i to su negativne strane tog tzv. obrazovanja. U umjetnosti te nitko ne može obrazovati. Možeš ti čitati knjige i upijati iz njih, ali se u jednom momentu moraš naći ispred praznog platna. Tu onda izlazi sve ono što ti jesi, tvoj karakter, dan koji si proživio, sve što ti je na duši. Sve tu ostaviš, pa i svoj DNK, i moraš biti apsolutno iskren. Iskrenost je iznimno važna u našoj profesiji. Nikad podcjenjivati publiku jer ona tu iskrenost traži i prepoznaje. Sad radim animirani film. Ne moraju baba i did sličiti na moju babu i didu, ali meni moraju. Moram ih nacrtati kakvi su bili. Dobijete tada autentičnost koju publika osjeća.
Vaše karikature koje su slika tzv. običnog života, odlično su prihvaćene. Ljudi očito žude za tim istinskim humorom koji nije izvještačen.
Rekla bih da je nestašica humora. Ja sam sve naučila iz „Maratonaca“, filmova „Ko to tamo peva“, „Balkanskog špijuna“, „Malog mista“ pa i „Tko pjeva zlo ne misli“. Takvih duhovitih stvari, glumačkih pojava, više nema. Nema više nečega što će se pamtiti kao antologija.
Zašto je to tako?
Mislim da su moje karikature toliko uspjele jer nisu isforsirane. Samo sam jedan segment iz života uzela. Sve sam razmaknula i njega našla. Ni malo ga nisam uredila, nego ga izvadila i precrtala takav kakav je. Meni se stvori slika pred očima i čujem glasove koji govore određenim tonom. I pokušavam to što vjernije prenijeti na papir u dvi crte.
Vaši su likovi skroz minimalistički. Jednostavnost koja govori jako puno.
To mi je bija cilj u životu. Sve si reka u dvi riči. U tri poteza napraviti sve, da vidiš kako ona njega gleda s onom crtom koja glumi oko, da čuješ melodiju jezika. U humoru su jako bitni melodioznost i što kraći tekst. Karikatura je moment. Kad je pogledate, morate se nasmijati, a ne ono… Aha, aha, aha, ka razumija san pa se onda smijem pet minuta poslije. Ne, ili te nasmije u trenu ili te uopće ne nasmije.
Vama su karikatura i slikarstvo jedno. Doživljavaju li svi to na isti način?
Ne, ljudi obožavaju moju karikaturu, ali je manje cijene. Tako i neke ljude. Više držimo do ozbiljnih ljudi, a manje cijenimo one koji nam uljepšavaju život. Dakle, obožavaju karikaturu, ali će svaki put pitati gdje su moje prave slike. Ma koje prave slike? Zašto obezvrjeđujemo nešto što nas je pogodilo, dotaknulo, nasmijalo i pobudilo dobre emocije? Više smo skloni pohvaliti kao ozbiljno. Ma, mislim što je to ozbiljno? Pitam se što je to ozbiljno? Ja sam se najozbiljnije bavila neozbiljnim. Pristupila sam karikaturi maksimalno ozbiljno.
U tim karikaturama ima zapravo puno i tužnih trenutaka?
Da, one su izvađene iz života. U biti, nije to ništa smišno, nego je nama smišno kad se to izdvoji i ja stavim na papir. Ljudi tada shvate koliko su neke stvari oko kojih se živciramo glupe. Jedna mi je baka djeteta oboljelog od leukemije rekla: „Ono što on ostavi bičve ili ti je neuredno po kući, to ti je sve sranje.“ (smijeh) Mi se žderemo cijeli dan, ja prva, što ovaj ima neurednu sobu ili nisam stigla usisati. Stvarno je glupo oko čega se mi žderemo, dok se ne susretnemo s pravim problemom.
Može li umjetnost potaknuti ljude na promjenu?
Može, najbanalnija stvar na koju me sad to pitanje asocira su „Prosjaci i sinovi“. Sjetimo se kad on njoj kaže: „Tri koraka iza mene, silo nečista!“ Više je ta scena pomogla da se govori o feminizmu, nego bilo što drugo.
Za Vas je jedini smisao umjetnosti emocija.
Umjetnost lišena emocija meni nije umjetnost. Ona mora izazvati. Grozim se dosade u umjetnosti. Ili će vas zgroziti ili će vas raznježiti, ali ako vas ostavi ravnodušnim, to ne razumijem. Ne razumijem umjetnost koja ne dotiče i ne uzburkava emocije, a ima je danas koliko hoćeš. Skalpelom je odstranjena emocija. Mi smo se čak počeli emocija i sramiti u strahu od kiča. Plašimo se, pogotovo ljubavnih tema.
Je li taj nedostatak emocija u skladu s digitalnom revolucijom?
Mislim da je tomu tako. Toliko toga nam je ponuđeno, samo vrtimo prstom po mobitelu, a ni na čemu se ne zaustavljamo. Nema više onog vremena di se neko „ustaje da promijeni ploču“. Sve je brže ili sam ja ostarila pa me hvata nostalgija… Ne znam.
Je li Vas ipak uspjeh iznenadio?
Mene je karikatura učinila popularnom. A to znači da me puno ljudi poznaje, to je popularnost. To me baš nije jako usrećilo. Usreći me kad čovjek ide prema meni nasmijan jer se sjetio mojih karikatura. Drago mi je što sam mogla razveseliti ljude. Oni su zapravo i krivci što sam napravila te knjige.
Vas su društvene mreže lansirale?
One danas sve lansiraju, stavite svoj proizvod i vidite hoće li proći.
U našem je mentalitetu da na umjetnika gledamo kao na Servantesa iz „Maloga mista“, sve do onog momenta kad nas oduševi i kad ga počnemo slaviti.
Vaš je prošao?
Prošlo je, ali sam imala fobiju od tog Facebooka. A onda sam se zakačila, mogu visiti cijeli dan i gledati što ljudi komentiraju. Gušt mi je to. Te karikature su potpuno benigne i nemaju nikakvu crtu gdje se bilo koga proziva ili ismijava. Jako sam pažljiva, pazim da nikoga ne povridim.
A opet se svi u njima mogu pronaći.
Cilj je da se što više ljudi u tome nađe.
Može li umjetnost biti u modi?
Može itekako biti u modi.
Danas su performansi u modi?
Performansi su bili u modi najviše devedesetih godina. Tada je bila prava poplava takvog vida izražavanja. U to vrijeme sam studirala i moram priznati da me je malo tog taklo. Nikad nisam bila pomodna. Tražila sam sebe i svoj put.
Cijeli se život pitam o Lipovčevu putu koji je počeo minimalističkim oblucima. Što je bio stariji, bio je i opušteniji. Igrao se sa svojim likovima koji su uvijek u sebi imali jednu dozu pritajenog humora. Zadnji njegov ciklus „Erotika“ je moment kad su kočnice potpuno popustile. I to je Lipovac kakvog će većina pamtiti. Lipovac kojeg vole i oni koji poznaju likovnu umjetnost i oni koji s njom nemaju veze. Ja sam imala sličan put. Mi umjetnici se plašimo biti prostodušni i jednostavni i plašimo se duhovitosti, kao što sam se ja plašila.
Putujete tim svojim umjetničkim putem i ne znate koja će biti sljedeća luka?
Nemam pojma. Često sam imala vremena na bacanje pa ništa ne bih napravila. Išla sam šetati po dućanima, a kad vam nešto bljesne u glavi, nađete sat ili dva da to realizirate. Evo, recimo, pred izložbu, meni je pala na pamet ideja za sliku „Čovjek koji puca u nebo“. Htjela sam da te skale vire iz blata. Govorim tako mužu ideju. Mala spava, a on kaže da je ostalo smjese od cimenta u podrumu. Dakle, na malom stoliću u dnevnom boravku mi smo skupa radili i slika je bila gotova za sat vremena. Kad imate volju, nije problem naći vrijeme.
Ni prostor?
Tako je, jedan je cijeli život proveo u zahodu slikajući male formate. Tko ne bi volio imati ogromni atelje, osunčan? Ali, ako nemam – nije problem.
Lako stvarate?
Da, ako sam spojena na zlatnu žilu, izlazi kao iz rukava. Ako nisam, najbolje je stati. Tako je u svemu. Ako idete čistiti kuću, a ne da vam se, nećete to napraviti kako treba.
Vaš je suprug dosta involviran u Vaše stvaralaštvo?
On mi je apsolutna podrška i trudi se olakšati mi koliko može. Veseli se svemu što proizvedem. I ja bih se veselila da sam dio nečije umjetnosti. On je meni glavna inspiracija u svemu, glavni lik fizički nalikuje na njega. Ja sam to nesvjesno napravila.
Ne želite raditi za potrebe tržišta?
To je nemoguće. Nemoguće je slikati i misliti hoće li se to nekome sviditi. Tu nema kompromisa, potpuno se date pa ako prođe, prođe.
Gleda li naše društvo još uvijek na umjetnike nekako s podsmijehom?
U mojoj profesiji ili jeste ili niste. Ako jeste, niko vas ne gleda s podsmjehom. Put do tog vrha zna biti nezgodan. U našem je mentalitetu da na umjetnika gledamo kao na Servantesa iz „Maloga mista“, sve do onog momenta kad nas oduševi i kad ga počnemo slaviti.
(28.10.2021.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
John Doe Tweet
TISJA KLJAKOVIĆ BRAIĆ
Rođenje: 30. lipanj 1979., Split
Zanimanje: spisateljica, slikarica
Povezani članci
LOVRO ARTUKOVIĆ
Ja sam slikar, nisam aktivist
BRUKETA & ŽINIĆ
Brend je ono što pričaju o tebi kad nisi u sobi
MIRKO ILIĆ
Volim raditi stvari koje donose promjene
IGOR EŠKINJA
U našem društvu biti umjetnik nema težinu
KATEGORIJE
GLUMA
ARHITEKTURA
ZNANOST
KNJIŽEVNOST
UMJETNOST
GLAZBA