ZORAN PREDIN

Umjesto diplome, napravio sam bend

RAZGOVARALA: ANA MUŠNJAK; FOTO: PETAR FABIJAN 

Nakon zbirki priča izdali ste i svoj prvi roman „Mongolske pjege“. Njime,  uz ostalo, govorite da je dobar život onaj u kojem postoji velika ljubav.

Da, slijedio sam savjet svojih kolega da svaka prava priča mora biti ljubavna priča. I ovdje ima ljubavnih priča, ali kroz stoljeća. Od 16. stoljeća se život jako promijenio, ali neke su stvari ostale iste. Ono ljudsko, bazno u nama je isto, pa tako i zaljubljenost. Isti su i zavist, mržnja, ljubomora. Čak bih rekao da se neke figure ljudskog karaktera ponavljaju kroz povijest. Uvijek ima zločestih, ljubaznih, pametnih, mudrih i glupana. Možda je posljednje stoljeće proizvelo najviše glupana do sada, onih polupismenih i ignoranata. Zastupam tezu da svakog od nas čeka ona prava osoba. I kad je sretnemo, moramo dati sve od sebe da se ta ljubav realizira. Ako se jedno ponaša nezainteresirano, to može sve upropastiti i tada će oboje patiti. U takvoj ljubavi uvijek ili oboje pobjeđuju ili oboje gube. To je neka vrsta odgovornosti i takve se ljubavi ponavljaju kroz stoljeća. S druge strane, govorim o tome kako tehnološki napredak nije ništa promijenio kad je u pitanju pojedinac.

Čovječanstvo je evoluiralo, ali pojedinac nije?

Da, zapravo, kako koji.

Kako se Vi nosite s tim tehnološkim napretkom?

Dijelom idem ukorak s vremenom. Možda vladam s 30 posto svog pametnog telefona i isto toliko laptopa.

Zastupam tezu da svakog od nas čeka ona prava osoba. I kad je sretnemo, moramo dati sve od sebe da se ta ljubav realizira. Ako se jedno ponaša nezainteresirano, to može sve upropastiti i tada će oboje patiti. U takvoj ljubavi uvijek ili oboje pobjeđuju ili oboje gube.

Tehnologija je ipak glazbi donijela i puno dobroga?

To je točno, ali sad se pokazalo da se glazba vraća na albume, na vinil, na analogni zapis što znači da je, što se zapisa tiče, postigla svoju formu. To je zadnja forma nečega. Mislim da je knjiga kao kultni predmet najbolja forma za literaturu, čitanje. Miris papira je fetiš koji je došao do svoje savršene forme. Tako je i s pločama, no tako je i s pjesmama. Prava je stvar kad su pjesme napravljene tako da se mogu odsvirati na školskom izletu uz gitaru na obali mora. To su vječne pjesme, savršene, preživjele desetljeća i kao zabavne pronašle svoju formu i izvode se na tisuće raznih način. To su te pjesme koje u nama bude iste osjećaje bilo da ih izvodimo takvima kakve su se rodile ili u bogatim aranžmanima. To sam i dokazao projektom „Tragovi u sjeti“ s Matijom Dedićem.

S tim ste projektom obišli cijelu bivšu Jugoslaviju. Uspjeli ste pjesmama u potpuno novom aranžmanu spojiti ono što je politika godinama razjedinjavala. U Nišu su svi pjevali Olivera, a u Splitu Balaševića. Jeste li ponosni na to?

Naravno, to je nešto čime se ponosim i hvalim. Naime, kao Slovencu u glazbenom prostoru bivše države jezična barijera bila je toliko jaka da nije bilo šanse ući na neka tržišta. Što se tiče samog umjetničkog izraza, te sam stvari pokušavao premostiti najavama tada srpsko-hrvatskim jezikom, a danas onim što ja zovem jugo-esperantom. Znači, to je jezik koji ne postoji, ali ga svi razumiju. Arsen me je nagovorio da propjevam na hrvatskom i počnem pisati svoje tekstove na hrvatskom. Kad je u pitanju jezik, meni publika gleda kroz prste i to je postao moj stil. Baš s albumima „Tragovi u sjeti“ prvi je put bilo bolje biti Slovenac u jugo prostoru. Postao sam graditelj mostova i kao takav sam danas dobrodošao svagdje i to je ono što mi najviše znači.

Koja je Vaša publika?

Mislim da stoji taj stereotip koji koristim, da su to svi mladi ljudi bez obzira na godine. Mladost nije boja kose, već stanje duha. Ljudi koji vole iste stvari kao ja, koji imaju sličan smisao za humor, koji su radoznali i koji žele nešto više, poruku u pjesmi. To je moja publika.

Gledajući globalno, glazba više nema istu težinu kao nekad, nekad je mijenjala društvo?

Nekad je, a danas više ne. Danas je glazba biznis i zabava. Ali, mladi se bude, mladi bendovi ponovno vraćaju poruke u svoje pjesme i to je dobro.

Kako ste Vi uspjeli trajati toliko dugo i niste dopustili da Vas kapital i glazbena industrija zarobe?

Živim isključivo od svojih nastupa i pjesama i da bih preživio, napravio sam više koncertnih programa. Znači, poslije matičnog „Lačnog Franza“, počeo sam sam sebi ispunjavati svoje skrivene želje. Najprije sam u Sloveniji skočio u pop glazbu i za dvije godine ostvario sve. Postao sam lokalna zvijezda, punio naslovne stranice, dobio sam sve moguće nagrade, ali sam vidio da to nije to.

Kako je to utjecalo na Vas? Kako je to biti slavan?

Pa ugodno je to, neko vrijeme doživljavaš pozornost, a zatim vidiš da to nije ono što bi te zadovoljilo. Svatko ima svojih 5 ili 10 minuta slave. To je nužno. To su neke dječje bolesti koje moraš preboljeti i tu slavu zaboraviti i krenuti dalje. Iz te sam slave pobjegao u etno glazbu, zatim je došao na red gypsy swing, malo sam dotaknuo i pomirisao jazz scenu. Snimio sam pjesmu sa slavonskim tamburašima, uskoro ću snimati s dalmatinskom klapom. Jedan od zadnjih koncerata prošle godine bio je sa „Zagrebačkom filharmonijom“.

U svim tim glazbenim izletima važno mjesto zauzima Arsen Dedić kojeg često spominjete. Snimili ste i vrlo uspješan album „Zoran pjeva Arsena“. Što je Vama tako privlačno kod Arsena?

Arsen je moj stariji brat, moj mentor, prijatelj, duhovni vođa. On je vrlo malo ljudi na takav način uzeo k sebi kao što je mene. I na mene je to u svakom smislu strahovito dobro utjecalo. On je uvijek prisutan, u svakom razgovoru, gotovo u svakom koncertnom programu imam nešto njegovo, poklonim mu se.

Prema Vašem su mišljenju 80-e godine bile najproduktivnije i autorski najoriginalnije razdoblje u balkanskom rokenrolu. Je li jedan od razloga i činjenica da je nakon Titove smrti postajalo jasno da režim pomalo slabi i da se otvaraju novi prostori slobode?

Komunisti su imali lošu savjest, barem oni pametniji. Znali su da dolazi kraj. Nažalost, njih je bilo premalo da bi spriječili tragediju. Možda bi bilo puno pametnije da se sačuvao neki ekonomski savez samostalnih država, da se sačuvala ekonomska snaga i da su se izbjegli tragični ratovi. S druge strane, današnja je Europa jako slična tadašnjoj Jugoslaviji. Današnja Europa ima nekoliko svojih Miloševića i ako im ne stane pravovremeno na rep, bit će veselo vrlo uskoro. A što se tiče glazbe, ona je bila oslobođena nekih pritisaka. Ja danas imam više pjesama u bunkeru nego tada. Ako spomenem crni humor ili erotiku… ova katolička sadašnjost erotiku je potjerala ne samo iz glazbe, nego iz umjetnosti općenito i stavila ju je u neke po njihovu ukusu postavljene granice. Tada toga nije bilo. Kroz razne žanrove i stilove izražavanja promovirale su se ideje koje su danas nezamislive. U tome smo otišli nekoliko koraka unatrag.

Smeta li Vas politička korektnost?

Ona nas kasapi na svakom koraku. Mi smo već odgojeni u toj političkoj korektnosti i taj osigurač je ugrađen i u mlade ljude, a i u nas starije. Osjećam ga i probudi se kad god nešto želim reći u stilu osamdesetih.

Mislite li da ova europska demokracija nije dobra?

Pa nije, opisao sam je.

Koja bi bila alternativa?

Da se Europa vrati svojim principima i da ne odustaje. Glasao sam za EU jer su rekli da neće biti granica. Danas imamo još više, bodljikavu žicu na granici. Fašizam i nacionalizam koji se bude bili su nezamislivi sredinom 90-ih kad smo gradili svoje države na principima Francuske revolucije – liberté, égalité, fraternité. Danas je tužno.

Glasao sam za EU jer su rekli da neće biti granica. Danas imamo još više, bodljikavu žicu na granici. Fašizam i nacionalizam koji se bude bili su nezamislivi sredinom 90-ih kad smo gradili svoje države na principima Francuske revolucije liberté, égalité, fraternité. Danas je tužno.

Kakvi ste bili kao dijete? Jeste li mislili da će Vam se sve ovo dogoditi, jeste li to sanjali?

Ne, totalno nešto drugo. Bio sam tih dječak, povučen do onog trenutka kad sam počeo trenirati košarku u 7. razredu osnovne škole. I tada je košarka postala moj način života. Prije škole, za vrijeme odmora, poslije škole, stalno. Sve je bilo tamo. Tamo sam dobio prve batine, dao prve batine, tamo sam prvi put vidio golu ženu, sve se to tamo dogodilo. I tada sam u drugom razredu srednje škole iščašio kuk. Nisam baš ni bio neki dobar košarkaš, nisam ni dovoljno izrastao, ali ljubav je ostala. Bio sam kapetan svih momčadi u kojima sam igrao, što dosta govori o meni. Onaj sramežljivi dječak se pretvorio u današnjeg mene.

Imali ste karakteristike dobrog vođe?

Mogu stati na binu i voditi bend.

Bio sam tih dječak, povučen do onog trenutka kad sam počeo trenirati košarku u 7. razredu osnovne škole. I tada je košarka postala moj način života. Sve je bilo tamo. Tamo sam dobio prve batine, dao prve batine, tamo sam prvi put vidio golu ženu, sve se to tamo dogodilo.

Morate biti tolerantni?

Nije to bilo jednostavno. Možda je bolje pitati druge o meni. To je bila škola života. Sve sam naučio. Za rokenrol i kantautorstvo nije bilo fakulteta, čak ni srednje škole.

Studirali ste na Pedagoškom fakultetu?

Da, ja bih trebao biti profesor engleskog i slovenskog jezika. Umjesto diplome, napravio sam bend. Danas mi je malo žao, falila su mi dva ispita.

To Vam roditelji sigurno nisu oprostili?

Ne, tada ne, tada je glazba bila moja misija i nisam nimalo skrenuo sa svog puta.

Imate brojnu obitelj, petero djece. Uvijek naglašavate da je to Vaše najveće bogatstvo. Teško je biti dobar roditelj, mislite li da ste u tome uspjeli?

Mislim da sam uspio iako to nije pitanje za mene. Postao sam tata s 18 godina i odgovorno sve te obveze pokušavao zrelo izvršavati. Djeca iz oba moja braka su u osobnom i profesionalnom životu uspješna pa mislim da sam i ja uspio. Moj je odgoj bio vrlo konzervativan. Dečki su morali biti džentlmeni i ponašati se prema bontonu. Morali su pročitati neke knjige i poslušati određenu glazbu, a poslije sami slobodno odabrati svoje favorite.

Moj odgoj djece je bio vrlo konzervativan. Dečki su morali biti džentlmeni i ponašati se prema bontonu. Morali su pročitati neke knjige i poslušati određenu glazbu, a poslije sami slobodno odabrati svoje favorite.

Jesu li vrijedila konzervativna pravila i za kćer?

Ona je za vrijeme puberteta bila jedna od najvećih autorica boje moje današnje kose. I to sam preživio.

Jedan od Vaših sinova je upoznao veće face nego Vi?

Moj najstariji sin je urednik kulture u „Delu“ i pisac, on susreće velike face. Rok pak ima holivudsku životnu priču. Radio je za „Stonese“, „U2“ i upoznao velike svjetske face. Zarja je dizajnerica i kostimografkinja. Ima puno posla. Žiga je studirao fiziku i matematiku, ali se sad okrenuo programiranju. Radi za neku tvrtku iz Berlina. Najmlađi sin sad ide u četvrti razred gimnazije i odličan je pijanist. Moram i suprugu Barbaru spomenuti koja je vojskovođa.

Ja prvo pomislim na kuhanje

Mene je mama naučila kuhati i volim kuhati, sve osim slatkoga. Nisam ispekao niti jedan keks.

Polako idete, rekli bismo, prema trećoj životnoj dobi. Razmišljate li o smrti i bojite li je se?

Naravno, to je zapravo četvrto godišnje doba, ja sam podijelio to na 20 godina. Idem u zadnju četvrtinu. Smrt je uvijek tu negdje, pogotovo kad udara blizu. Svjestan si toga. Odlaze meni značajni i bliski ljudi. Uvijek je tu činjenica preko koje ne mogu. Na posljednjem sam albumu napisao jednu pjesmu baš zbog tog osjećaja. Zapravo dvije. Jednu o sebi. Zove se „Bez tragova i sjene“ i tu se obraćam svojoj Barbari kojoj ću se vraćati u snovima: „A kad me jednom više ne bude, kad te usred noći probude neke vruće misli nestašne. E, to ću biti ja!“ Druga je pjesma o novoj zvijezdi gdje se ljutim i proklinjem sudbinu jer mi uzima prijatelje. Naime, jedna teorija govori da se nakon nečije smrti na nebu pojavi nova zvijezda. I sad ja u refrenu pitam nebo zašto mu baš treba nova zvijezda kad ih ima milijardu. U tom smislu da.

A neko egzistencijalno pitanje?

Ne, tu se uvijek sjetim one izreke Zorana Radmilovića – „Kad umreš, ti ne znaš da si umro i nije ti teško. Teško je drugima. Isto je i kad si glup.“

FOTO: VLADIMIR GRGURIĆ

(5.8.2021.)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

ZORAN PREDIN
Rođenje: 16. lipnja 1958., Maribor
Zanimanje: glazbenik

Povezani članci

Davor-Gobac-razgovori.hr

DAVOR GOBAC
Za praf ja volim svoj posel

Zvjezdan Ružić Razgovori HR

ZVJEZDAN RUŽIĆ
Nisam ja lik od tapšanja

Dunja Vejzović

DUNJA VEJZOVIĆ
Jedan život nije dosta

Stipe Bilić

STIPE BILIĆ
Bavljenje glazbom pomalo osamljuje

KATEGORIJE

Olivera_Baljak_razgovori

GLUMA

alen-zunic-razgovori.hr

ARHITEKTURA

ivan-djikic-razgovori.hr

ZNANOST

masa-kolanovic-razgovori

KNJIŽEVNOST

lovro-artukovic-razgovorihr

UMJETNOST

Zvjezdan Ružić Razgovori HR

GLAZBA